F1-auto's van 2021: de eerste beelden

Zo gaat de F1-revolutie eruitzien

F1-auto's van 2021
F1 auto's van 2021 schaalmodel windtunnel
F1 auto's van 2021 schaalmodel windtunnel
F1 auto's van 2021 schaalmodel windtunnel
De F1-autos van de toekomst volgens F1
F1-auto's van 2021
F1 auto's van 2021 schaalmodel windtunnel
F1 auto's van 2021 schaalmodel windtunnel
F1 auto's van 2021 schaalmodel windtunnel
De F1-autos van de toekomst volgens F1

De afgelopen periode zagen we de nieuwste generatie F1-auto’s ieder jaar weer een beetje verder evolueren. Maar voor 2021 staat er een revolutie gepland. De auto’s en het racen in de Formule 1 zullen rigoureus veranderen om te zorgen dat de races spannender worden en betaalbaarder worden voor de deelnemers. Eerder zagen we al renderings van de plannen voor het ontwerp van de F1-auto’s volgens de regels van 2021.

F1-auto’s van 2021: downforce, maar dan anders

Nu geeft de Formule 1-organisatie echter de eerste beelden vrij van een schaalmodel dat volgens de nieuwe restricties is gemaakt. Dit model is uitvoerig getest in de windtunnel om te garanderen dat de auto’s in 2021 veel dichter bij elkaar kunnen racen. Nu moeten verliezen de auto’s steeds meer downforce naarmate ze dichter achter een andere auto rijden. Dit komt doordat de aerodynamica van de voorste auto de luchtstroom verstoort. Daardoor raakt de achterste auto tot wel 50 procent neerwaartse druk kwijt.

Bij het schaalmodel dat vorige maand in de windtunnel van Sauber werd getest, verliezen de auto’s nog maar 5 tot 10 procent van hun downforce tijdens het achtervolgen. Dit komt met name door de herintroductie van het grondeffect, waardoor er een vacuüm onder de auto wordt gecreëerd dat de auto naar beneden drukt. Dat betekent dat de vleugels op de auto de lucht minder hoeven te verstoren.

Dichte en grotere wielen

De sidepods en de achtervleugel zoals je ze op de bovenstaande foto’s ziet, zullen grotendeels hetzelfde blijven als de auto’s in 2021 hun introductie maken. Ook de nieuwe 18-inch bedekte velgen zijn over twee jaar op de auto’s te zien. De voorvleugel zal nog wel gewijzigd worden voordat het zover is. Dit is nu een van de grootste veroorzakers van turbulente lucht, dus de regels rondom de vleugel zullen een belangrijke rol spelen in de nieuwe koers die Formule 1 wil inzetten.

Er is nog geen video op YouTube beschikbaar van de windtunneltest, dus je zult even naar de website van Formule 1 moeten doorklikken om het filmpje te bekijken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws