In een tijd waarin we overstappen op elektrisch rijden, we alles recyclen wat los en vast zit (zoals alles wat overblijft van appels) en waarin F1-coureurs zich massaal inzetten voor een schone wereld (of in ieder geval één), gaat ook de organisatie van de Formule 1 voor milieubewust. ‘In 2030 moet de F1 CO2-neutraal zijn’, zegt de baas van de Formule 1, Chase Carey, tijdens de presentatie van het Formule 1-milieuplan.

De FIA heeft in samenwerking met de teams, experts en partners twaalf maanden lang gewerkt aan dit plan. ‘Het is een ambitieus plan dat toch haalbaar is’, maakt de F1 bekend via haar website. Het Formule 1-milieuplan is niet alleen gericht op de races, maar ook op alles eromheen. Zo moeten naast de auto’s ook het transport, on-track activiteiten en de kantoren, faciliteiten en fabrieken duurzaam gaan werken. ‘Door vandaag te starten, kan de F1 CO2-neutraal zijn in 2030’, voegt Carey daar aan toe.

Waar moet de Formule 1 op inzetten?

Maar wat moet er dan precies veranderen? En waar zou de F1-organisatie het best kunnen beginnen? Volgens de BBC stootte de F1 256.551 ton CO2 uit in het jaar 2018, exclusief transport van de fans van en naar de races. Die ruime kwart miljoen ton CO2 wordt opgedeeld in de volgende onderdelen (milieuorganisaties in Nederland, letten jullie even op?):

– Logistiek (weg-, lucht- en zeevracht): 45 procent
– Personeelsreizen: 27,7 procent
– Fabrieken en faciliteiten: 19,3 procent
– Evenementen: 7,3 procent
– Totale uitstoot F1-auto’s inclusief alle race- en testkilometers: 0,7 procent

Wat hieruit duidelijk wordt, is dat het grote probleem in ieder geval niet bij de F1-auto’s ligt. Carey heeft dus gelijk: de auto’s zijn relatief schoon en zuinig. Waar voornamelijk het probleem ligt, is bij het transport. De teams moeten de hele wereld over reizen met vliegtuigen, boten en vrachtwagens, wat veel uitstoot genereert.

Hoe gaat de F1 de logistiek opschonen?

De Formule 1-organisatie zegt hierover het volgende: ‘Naast de plannen om de CO2-voetafdruk van de auto’s en on-track activiteiten te elimineren, moeten de maatregelen ook zorgen voor ultra-efficiënte logistiek en reizen, en 100 procent duurzame kantoren, faciliteiten en fabrieken.’ Verder gaan ze er voorlopig niet op in, wat jammer is. Wellicht dat de organisatie zich minder moet focussen op het duurzamer maken van de racebrandstof, en meer op vlakken waar echte winst te behalen valt om de F1 CO2-neutraal te maken.

F1 CO2-neutraal in 2030, volgens milieuplan

Foto: Red Bull Content Pool

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear