F1 saai? Deze races gaven definitief bewijs

Het was een perfect raceweekend - maar niet dankzij de F1

Audi R8 GT3 Nurburgring
Audi R8 GT3 Nurburgring
Audi R8 GT3 Nurburgring
Porsche 911 GT3 R PItsstraat Nurburgring
Porsche 911 GT3 nurburgring pitsstraat
Volkswagen Golf 3 Nurburgring
Opel Manta Nurburgring PItsstraat
Mercedes GT3 Porsche 911 Nurburgring
Mercedes GT3 Nurburgring karroessel
glickenhaus scg 003 nurburgring
BMW Z4 GT4 Nurburgring Brunchen
Mercedes GT3 Nurburgring GP strecke
Audi R8 GT3 Nurburgring
Audi R8 GT3 Nurburgring
Audi R8 GT3 Nurburgring
Porsche 911 GT3 R PItsstraat Nurburgring
Porsche 911 GT3 nurburgring pitsstraat
Volkswagen Golf 3 Nurburgring
Opel Manta Nurburgring PItsstraat
Mercedes GT3 Porsche 911 Nurburgring
Mercedes GT3 Nurburgring karroessel
glickenhaus scg 003 nurburgring
BMW Z4 GT4 Nurburgring Brunchen
Mercedes GT3 Nurburgring GP strecke

F1-fans hebben goed kunnen uitrusten dit weekend, met dank aan een extra dutje tussen 15:10 en 16:30 uur. Het spannendste moment van de GP van Frankrijk was toen een marshall het circuit op sprintte om iets van de baan te rapen. Andere races die het afgelopen weekend plaatsvonden, zetten de slaapverwekkendheid van de F1 goed in perspectief.

De enige reden dat de F1 afgelopen zondag op het grote scherm getoond werd op de redactie, is omdat F1 TV op de tablet, de slechtste app ter wereld ooit, het wederom niet deed. Want anders mocht de F1 verkassen naar de tablet, terwijl de televisie de 24 Uur van de Nürburgring toonde. De race op de Groene Hel zorgde voor 1.440 minuten ononderbroken vermaak.

Het begon al op de zaterdag. We kunnen de vrije trainingen niet met een schoon geweten de schuld van het saai zijn aanwrijven, dat is inherent aan een training. Met moeite konden we wegzappen van de WTCR-race op Eurosport. Benjamin Leuchter pakte daar voor Volkswagen de overwinning na een bumper-aan-bumper race.

100.000 euro vs een paar miljoen euro

De omgebouwde straatauto’s van de WTCR kosten om en nabij de euroton om aan te schaffen en produceren een relatief nederige 350 pk. Zet de kosten en het vermogen af tegen het vermaak, en je kunt concluderen dat de miljoenenbudgetten in de F1-wereld met een zeer slecht rendement gespendeerd zijn.

Toen de trainingen en de kwalificatie erop zaten, was het tijd voor het echte kijkplezier: de 24 Uur van de Nürburgring. Een bont gezelschap rijdt daar een volledig etmaal met vier coureurs per auto, waarbij de spotlight gericht was op de GT3-klasse. Zelfs hier, waar met grove budgetten gesmeten wordt, is het spannender kijken dan een HBO-serie.

Elke keer als je denkt dat de overwinning zeker is, gooit het lot er een wrede plottwist in. De raceleidende Mercedes werd in een ogenschijnlijk kleine crash uit de race gehaald. Daarna was het een Porsche 911 die 17 uur lang aan de leiding reed, maar door een tijdstraf (te hard rijden en inhalen onder gele vlaggen) voorbijgestreefd door een Audi R8, die uiteindelijk de race won.

Altijd spektakel

Het loont hier om verder dan de hoofdrolspelers te kijken. De absolute held van deze race was de Kissling Opel Manta – met een vossenstaart aan de antenne. Of de Golf 7 GTI van een team dat volledig bestaat uit vrouwen. Op elk moment gebeurde er wel iets in een raceklasse: crashes, spins, reddingen en belachelijk toffe inhaalacties.

Hoe kan het dat een race waar haast ongelimiteerde budgetten zijn , die kan putten uit bijna honderd jaar ervaring en weten wij veel hoeveel mensen discussiëren over regels, het aflegt tegen een raceklasse als de WTCR waar ze letterlijk met opgepepte straatauto’s rijden? Gaat de F1 niet ten onder aan zijn eigen succes of de technologische voorsprong?

Als andere races bijna 24 uur lang spannend kunnen zijn, dan moet het de F1 toch ook wel lukken voor 1,5 uur?  Je ziet het ook in de 24 Uur van Le Mans. De auto’s in de LMP1- en LMP2-klasse zijn zowat dichte F1-auto’s en ook niet heel interessant meer om te zien. Volgend jaar toch weer het F1-reglement van de jaren negentig uit het vet halen?

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws