Een vuurbal verpakt in een explosie, afgeleverd in een autocrash, met een toefje familiedrama. Dat is Fast and Furious 9. Op 8 juli dit jaar is het nieuwste deel in de filmreeks die ooit over straatracen ging te zien in de bioscoop. TopGear sprak met Dennis McCarthy, de auto-coördinator van de Fast-reeks. McCarthy bouwt de auto’s die je over het scherm ziet vliegen. Dit zijn een paar feitjes die je misschien nog niet wist.

(Bijna) alle stuntauto’s hebben dezelfde motor

In principe rijden er twee soorten auto’s rond op de set: stuntauto’s en hero-auto’s. Die laatste zijn de sierpaarden die puur als doel hebben er mooi uit te zien als ze stilstaan. Vaak zijn er van één hero-auto meerdere stuntreplica’s. Deze doen het zware stuntwerk en sneuvelen dikwijls. Om het makkelijker te maken (en goedkoper, geloof het of niet) wisselt de crew van bijna alle stuntauto’s de originele motor met een Chevrolet V8 – onder de liefhebbers bekend als de LS3. Dat deden ze in voorgaande films ook. De reden hierachter is vrij simpel. Als elke stuntauto dezelfde motor heeft, dan hoef je maar voor één type motor reserveonderdelen mee te nemen. En als je echt geen onderdelen hebt, dan pluk je ze uit een andere auto. Het kost namelijk ongelofelijk veel geld om zo’n grote productie stil te leggen vanwege een technisch mankement. Het is dus goedkoper om vooraf wat extra kosten te maken aan de motorwissels. Bovendien is de LS3 met 525 pk sterk genoeg voor het stuntwerk en relatief betrouwbaar.

Er zitten veel E60 BMW 5-series in de film

We zien veel 5-series van de E60-generatie langskomen in de nieuwe Fast and Furious 9. We vroegen McCarthy hoe dat zit. ‘Omdat ze beschikbaar zijn en betaalbaar. Het zijn coole auto’s, ze passen er goed bij. De stuntcrew houdt van die dingen. Het is een auto die je vrijwel standaard kun rijden; je hoeft er niet veel aan te doen. Een beetje computer-hacking om de ABS en de tractiecontrole helemaal uit te schakelen. Zet er een hydraulische handrem in en je bent er klaar voor’, zegt McCarthy. Deze auto’s krijgen dus geen LS3-motor. Oh, er is trouwens ook een klein rolletje voor een E38 7-serie.

De Charger van Dominic Toretto in Fast and Furious 9

Dominic Toretto rijdt in de film wederom een bijzondere Charger. Speedkore verlengde de klassieke Charger en legde een Hellcat-motor in het midden van de auto. Het vermogen gaat via een Lamborghini Gallardo-transmissie naar de achterwielen. De verlengde koets is bijna volledig van koolstofvezel. Er werden twee exemplaren met de Hellcat/Lamborghini-aandrijflijn gebouwd. ‘Alles onder de auto is op maat gemaakt’, zegt McCarthy. ‘Er is heel weinig van de Charger over – alleen het dak. SpeedKore bouwde alle panelen van koolstofvezel. De wielbasis is opgerekt en hij is uiteraard een stuk breder. Dit was mijn favoriete Charger. Dit is de minst bekende auto omdat we niet te hard wilden pushen. We wilden hem niet beschadigen! Ik zei tegen mijn mensen dat beide exemplaren levend terug moesten komen.’

Andere feiten over Fast and Furious 9

Wat cool is, is dat er een Noble M600 en een Jaguar Project 8 in de film zitten. De Armory Truck en de Armadillo (die twee grote gepantserde dingen) zijn geconstrueerd op basis van Mercedes Unimogs. Dat komt omdat ze in het VK zijn gebouwd. Als deze scènes in Amerika waren opgenomen, hadden waarschijnlijk vrachtwagens als donorvoertuig gediend. Uiteraard sneuvelen er heel wat auto’s in Fast and Furious 9. ‘Ergens rond de 350 auto’s’, zegt McCarthy. ‘Deze film was niet zo meedogenloos [voor auto’s] als andere,’ gaat hij verder, ‘vooral omdat de scènes meer geïsoleerd waren. De openingsscène is opgenomen in de jungle, dus het was niet als Fast Five; door de stad raggen en alles aan stukken scheuren.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)