Ferrari 488 GT3 Evo is geen F8 Tributo

Met een upgrade op zak gaat hij in 2020 de strijd aan

Ferrari 488 EVO linksvoor op de weg
Ferrari 488 EVO rechtsvoor
Ferrari 488 EVO detail voorvleugel flap
Ferrari 488 EVO detail skirts
Ferrari 488 EVO detail openingen in wielkasten
Ferrari 488 EVO detail achtervleugel
Ferrari 488 EVO rechtsvoor in een bocht
Ferrari 488 EVO boven
Ferrari 488 EVO voor recht op de baan
Ferrari 488 EVO rechtsachter
Ferrari 488 EVO linksvoor op de weg
Ferrari 488 EVO rechtsvoor
Ferrari 488 EVO detail voorvleugel flap
Ferrari 488 EVO detail skirts
Ferrari 488 EVO detail openingen in wielkasten
Ferrari 488 EVO detail achtervleugel
Ferrari 488 EVO rechtsvoor in een bocht
Ferrari 488 EVO boven
Ferrari 488 EVO voor recht op de baan
Ferrari 488 EVO rechtsachter

Racen zit in de cultuur van Ferrari. Sterker nog: het was het enige dat Enzo Ferrari wilde. Je zou denken dat ze dus staan te springen om hun nieuwste auto om te toveren tot raceauto, maar het merk kiest ervoor om hun GT3-racer te baseren op een model dat je eigenlijk niet meer kunt kopen. De meest logische stap zou zijn om van de F8 Tributo een GT3-racer te maken, maar Ferrari doet het anders. Ze kiezen ervoor om de bestaande Ferrari 488 GT3-racer te verfijnen. Het resultaat is de Ferrari 488 GT3 Evo.

Uiteraard vinden de wijzigingen plaats binnen de grenzen van de voorschriften van de FIA.  De veranderingen zijn dus subtiel, maar ze zijn wel talrijk. De Ferrari 488 GT3 Evo gaat strijden in verschillende GT-klassen vanaf volgend jaar. De updates zijn gefocust op aerodynamica, dynamiek, gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en betrouwbaarheid. Bezitters van de ‘oude’ Ferrari 488 GT3 kunnen deze updates kopen om hun auto op te krikken tot Evo-versie.

De bumper van de Ferrari 488 GT3 Evo kostte een hoop uren

Ze hebben in Maranello naar eigen zeggen meer dan 18.000 uur gestoken in de nieuwe voorbumper, die meer downforce genereert en de Ferrari 488 GT3 Evo stabieler moet maken bij hoge snelheden. De openingen aan de bovenkant van de voorvleugels zijn groter geworden en de openingen bij de deuren en de achtervleugel zijn opnieuw ontworpen. Een nieuwe stoel bespaart 2,4 kilo, waardoor de teams meer ballast moeten meenemen. Gunstig, want dit kunnen ze lager plaatsen dan de stoel, voor een lager zwaartepunt.

De elektronische veiligheidssystemen zijn opnieuw geprogrammeerd en er is een nieuwe motormanagementsysteem dat de kracht soepeler levert en meer betrouwbaarheid met zich meebrengt. Je kunt ook een 24H/Endurance pakket bestellen. Dit omvat koplampen die meer licht geven dan de zon, snelvulkoppelingen voor motorolie en koelvloeistof, een koolstofvezel koppeling en nog veel meer. Ziet er best goed uit, toch?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws