
Ferrari kon niet wachten om de wereld te verrassen met hun nieuwe model. Even geleden onthulde het merk daarom al het design en de specificaties, maar de naam bleef nog even een verrassing. Vandaag laten ze weten dat het nieuwe model luistert naar de naam Ferrari 812 Competizione. Met deze onthulling laten ze meteen ook de Ferrari 812 Competizione A zien, de versie met open dak.
De Ferrari 812 Competizione en 812 Competizione A zijn extremere versies van de bekende 812 Superfast. Ferrari-ingenieurs wisten ergens nog 30 pk los te pulken en verhoogden de toerenbegrenzer naar 9.500 tpm. Het nieuwe vermogen is 830 pk en 692 Nm – zonder turbo’s of superchargers. De topsnelheid is hoger dan 340 km/u en de 0-100-tijd is een zeer specifieke 2,85 seconden. De 0-200-tijd is 7,5 seconden.
Aanpassingen aan de V12
De V12 in de Ferrari 812 Competizione is nog steeds 6,5 liter groot. Ferrari wijzigde de zuigers, monteerde titanium drijfstangen en maakte de krukas lichter. De koppen op de V12 zijn ook nieuw en de kleppen zijn gecoat in een speciaal goedje. Het inlaattraject werd ook herzien. De automaat bleef ongewijzigd, maar kreeg wel nieuwe software om nog sneller te schakelen.
Individueel sturende achterwielen
Een nieuw trucje zijn de individueel sturende achterwielen. Meesturende achterwielen zijn niet heel bijzonder meer, maar de stuurhoeken van de twee achterwielen kunnen in een bocht van elkaar verschillen voor maximale bochtsnelheid. Daarnaast leunt er tot 30 procent meer downforce op de neus van de Ferrari 812 Competizione, vergeleken met de 812 Superfast.
Het ontbreken van een achterruit is niet alleen voor de sier: ook dat is aerodynamisch verantwoord. Niet te missen is het zwaard over de breedte van de motorkap. Nieuwe luchthappers, een hogere achterspoiler en een dikkere diffuser geven de Ferrari 812 Competizione een agressiever uiterlijk. Het interieur is grotendeels gelijk aan dat van de 812 Superfast. Nederlandse prijzen voor de Ferrari 812 Competizione en 812 Competizione A zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


De drie mooiste Ferrari-modellen komen te vervallen

Novitec zwaait de Ferrari 812 Superfast uit met de N-Largo S

Carlos Sainz Jr. vervangt na 10 jaar zijn Golf GTI door een Ferrari 812 Competizione

Italiaanse politie moedigt Nederlandse Ferrari aan flink gas te geven

Straatrace Seat Leon en Ferrari 812 eindigt in tranen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Erg fraaie superbolides. Die onderbreking van de motorkap zorgt voor extra downforce en mogelijk ook extra koeling. at zwart op geel staat best goed, maar ik neem aan dat je hem ook in de carrosseriekleur kunt bestellen, anders laat je dat gedeelte achteraf in een andere kleur spuiten.
Prachtige auto, maar compleet verpest door die zwarte frutsels op de motorkap. Er moet een designer zijn die op een dag wakker wordt en dit bedenkt, het uitvoert en concludeert “ja, dit moet het gaan worden!”. Zonde, zonde, zonde.