Ferrari 812 Competizione en 812 Competizione A

De namen zijn officieel

Foto('s): FerrariFerrari 812 Competizione en Ferrari 812 Competizione A
Foto('s): FerrariFerrari 812 Competizione
Foto('s): FerrariFerrari 812 Competizione
Foto('s): FerrariFerrari 812 Competizione
Foto('s): FerrariFerrari 812 Competizione A
Foto('s): FerrariFerrari 812 Competizione A
Foto('s): FerrariFerrari 812 Competizione A
Foto('s): FerrariFerrari 812 Competizione A interieur
Foto('s): FerrariFerrari 812 Competizione
Foto('s): FerrariFerrari 812 Competizione
Ferrari 812 Competizione en Ferrari 812 Competizione A
Ferrari 812 Competizione
Ferrari 812 Competizione
Ferrari 812 Competizione
Ferrari 812 Competizione A
Ferrari 812 Competizione A
Ferrari 812 Competizione A
Ferrari 812 Competizione A interieur
Ferrari 812 Competizione
Ferrari 812 Competizione

Ferrari kon niet wachten om de wereld te verrassen met hun nieuwe model. Even geleden onthulde het merk daarom al het design en de specificaties, maar de naam bleef nog even een verrassing. Vandaag laten ze weten dat het nieuwe model luistert naar de naam Ferrari 812 Competizione. Met deze onthulling laten ze meteen ook de Ferrari 812 Competizione A zien, de versie met open dak.

De Ferrari 812 Competizione en 812 Competizione A zijn extremere versies van de bekende 812 Superfast. Ferrari-ingenieurs wisten ergens nog 30 pk los te pulken en verhoogden de toerenbegrenzer naar 9.500 tpm. Het nieuwe vermogen is 830 pk en 692 Nm – zonder turbo’s of superchargers. De topsnelheid is hoger dan 340 km/u en de 0-100-tijd is een zeer specifieke 2,85 seconden. De 0-200-tijd is 7,5 seconden.

Aanpassingen aan de V12

De V12 in de Ferrari 812 Competizione is nog steeds 6,5 liter groot. Ferrari wijzigde de zuigers, monteerde titanium drijfstangen en maakte de krukas lichter. De koppen op de V12 zijn ook nieuw en de kleppen zijn gecoat in een speciaal goedje. Het inlaattraject werd ook herzien. De automaat bleef ongewijzigd, maar kreeg wel nieuwe software om nog sneller te schakelen.

Individueel sturende achterwielen

Een nieuw trucje zijn de individueel sturende achterwielen. Meesturende achterwielen zijn niet heel bijzonder meer, maar de stuurhoeken van de twee achterwielen kunnen in een bocht van elkaar verschillen voor maximale bochtsnelheid. Daarnaast leunt er tot 30 procent meer downforce op de neus van de Ferrari 812 Competizione, vergeleken met de 812 Superfast.

Het ontbreken van een achterruit is niet alleen voor de sier: ook dat is aerodynamisch verantwoord. Niet te missen is het zwaard over de breedte van de motorkap. Nieuwe luchthappers, een hogere achterspoiler en een dikkere diffuser geven de Ferrari 812 Competizione een agressiever uiterlijk. Het interieur is grotendeels gelijk aan dat van de 812 Superfast. Nederlandse prijzen voor de Ferrari 812 Competizione en 812 Competizione A zijn nog niet bekend.

Reacties
  1. Chris zegt op 7 mei 2021 om 12:37:

    Erg fraaie superbolides. Die onderbreking van de motorkap zorgt voor extra downforce en mogelijk ook extra koeling. at zwart op geel staat best goed, maar ik neem aan dat je hem ook in de carrosseriekleur kunt bestellen, anders laat je dat gedeelte achteraf in een andere kleur spuiten.

  2. Richard zegt op 6 mei 2021 om 08:07:

    Prachtige auto, maar compleet verpest door die zwarte frutsels op de motorkap. Er moet een designer zijn die op een dag wakker wordt en dit bedenkt, het uitvoert en concludeert “ja, dit moet het gaan worden!”. Zonde, zonde, zonde.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken