
Ferrari kon het niet laten. Toen ze zagen hoe V12-machines van de concurrentie, bijvoorbeeld de Aston Martin DBS, het geld van liefhebbers losweekten, is hier nu ook de Ferrari 812 GTS. De aankondiging komt kort na de onthulling van de Ferrari F8 Spider. Als je kapsel genoeg door de war is, kun je de hardtop, die van achter komt, elektrisch laten dichtklappen. Als je binnen de bebouwde kom rijdt (lees: niet harder dan 45 km/u rijdt), heb je binnen 14 seconden weer een dak boven je hoofd.
De 6,5-liter V12 met 800 pk en 718 Nm kan drie landen verderop de doden wekken uit hun eeuwige slaap. Het betere verkoopwerk laat Ferrari doorgaans over aan de V8-cabrio’s zoals de California, Portofino en de Spider-versies van de 458, 488 en nu de F8 Tributo. Andere motorconfiguraties kwamen voornamelijk als gelimiteerde uitvoeringen; denk bijvoorbeeld aan de 550, 575 en de 599. Het gros hiervan zit veilig weggestopt in een verzameling en ziet nog minder zonlicht dan een Minecraft-verslaafde.
De prestaties van de Ferrari 812 GTS
Dit is de Ferrari voor het volk. Of in ieder geval, volk dat meer dan 300.000 euro in een oude sok heeft liggen. Ondanks de extra 75 kilo voor de dakconstructie en de verstevigingen meebrengen, vliegt de cabrio van 0 naar 100 km/u in minder dan drie seconden en van 0 naar 200 km/u in 8,3 seconden. De topsnelheid van de 812 GTS is 340 km/u. Het Ferrari-rode lijntje begint kom je tegen bij 8.900 tpm. Je kunt je gehoorapparaat wel alvast gaan bestellen.
Elektronische spielerij in de Ferrari 812 GTS
Zoek een stel bochten op en de Ferrari 812 GTS gebruikt dezelfde elektronische speeltjes als de 812 Superfast. Bijvoorbeeld de Side-Slip Angle Control, de Manettino-knop en de variabele stuurbekrachtiging die je helpt met tegensturen tijdens het driften. Niets hiervan verdween in de prullenbak; de GTS is een serieuze machine. Het enige probleem: waarom kwam ie niet vier maanden eerder?
Meer van TopGear


De drie mooiste Ferrari-modellen komen te vervallen

Novitec zwaait de Ferrari 812 Superfast uit met de N-Largo S

Carlos Sainz Jr. vervangt na 10 jaar zijn Golf GTI door een Ferrari 812 Competizione

Italiaanse politie moedigt Nederlandse Ferrari aan flink gas te geven

Straatrace Seat Leon en Ferrari 812 eindigt in tranen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De prijs van dit prachtige kunstvoorwerp ligt nog minstens 1 tot 2 ton hoger in de praktijk, want er komen nog diverse opties bij.