Dit is dus hoe het eindigt. De SUV heeft de wereld al lang veroverd, maar tot nu toe was er één laatste strohalm die zich verzette en het onvermijdelijke uitstelde: Ferrari. Dat eindigt in 2022. Vooruit, we verdraaien de waarheid een beetje voor het dramatische effect. Het merk legde zich jaren geleden al toe op het ontwikkelen van een SUV met de naam Ferrari Purosangue. Het schiet simpelweg niet zo erg op.

De laatste jaren zagen we de Lamborghini Urus, Rolls-Royce Cullinan en Aston Martin DBX allemaal hun respectievelijke erfgoed met dikke banden treden en een hoop centjes binnensleuren. Een enkele regel in het financiële rapport van Ferrari voor 2021 heeft nu bevestigd dat de Ferrari Purosangue dit jaar in productie zal gaan, met de eerste leveringen in 2023.

Ook binnen Ferrari stond niet iedereen achter de Purosangue

Wat weten we er tot nu toe van? Niet veel eigenlijk. TG was erbij toen wijlen Sergio Marchionne de toenmalige Ferrari-CEO Luca di Montezemolo de macht ontnam, in een emotionele persconferentie tijdens de Parijse autoshow van 2014. ‘Hij wil een truck gaan bouwen!’ riep laatst­genoemde met tranen in zijn ogen. Het was dat keerpunt, plus de geplande beursgang, plus de volumes die Marchionne wilde gaan produceren, waardoor hun relatie terminaal verzuurde.

In Detroit vroegen we de grote baas in 2018 nog persoonlijk wanneer we de Ferrari-‘truck’ mochten verwelkomen. ‘Noemde je het nou een truck?’ Hoe zou hij het dan noemen? ‘Ik zou het een FUV noemen. Het is hoe Ferrari denkt dat een utility vehicle eruit zou moeten zien’, zei Marchionne toen.

Ferrari Purosangue SUV

Een onofficiële render | Foto: © TopGear

‘Kijk, hij zal rijden als een Ferrari, dat moet wel. We zouden anders niet weten hoe we ’m zouden moeten bouwen. Er zijn genoeg mensen buiten Ferrari die gek zouden worden als ik dat zou proberen. Gewoon een utility vehicle? Dan krijg ik een pak op mijn donder. Ik zal trouwens misschien toch wel een pak op mijn donder krijgen’, sprak de FCA-topman, die later dat jaar overleed.

Ferrari gaat lekker, en de SUV moet zorgen voor nog meer verkopen

De financiële argumenten voor de Ferrari Purosangue zijn al enige tijd onweerlegbaar. Het bedrijf hoopt voort te kunnen bouwen op een sterk jaar waarin het 11.155 voertuigen heeft verkocht; 22,3 procent meer dan in 2020. Het aantal verkochte V12-motoren zakte met 16,1 procent, maar dat komt omdat de 812 Superfast uit productie gaat. Wat zou de Ferrari Purosangue met die cijfers kunnen doen? We gaan het binnenkort zien.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)