Ferrari Sergio: het verhaal achter de auto

De limited edition Pininfarina-Ferrari kon niet gebouwd worden zonder de goedkeuring van La Mamma.

Ferrari Sergio
Ferrari Sergio
Ferrari Sergio
Ferrari Sergio
Ferrari Sergio
Ferrari Sergio
Ferrari Sergio
Ferrari Sergio

Sergio Pininfarina, de zoon van oprichter Battista ‘Pinin’ Farina en de vader van Paolo, was veertig jaar lang de voorzitter van Pininfarina – een van de meest toonaangevende autodesign-huizen ter wereld. Dat wist je ongetwijfeld al. Sergio maakte 55 jaar lang deel uit van het bedrijf en is enorm belangrijk geweest voor het succes van het bedrijf. Hij is voor en groot deel verantwoordelijk voor hoe mensen Pininfarina vandaag de dag zien.

Een grote invloed

‘Hoe Pininfarina vandaag de dag is, hebben we te danken aan mijn vader. Hij heeft dit bedrijf opgebouwd en hamerde op het doen van onderzoek, op innovatie, aerodynamica, veiligheid en nog veel meer’, vertelt zijn zoon Paolo – nu voorzitter van het bedrijf – aan TopGear.

Paolo legt uit hoe de opvolging van vader Battista op zoon Sergio betekende dat het bedrijf zich meer ging focussen op ‘technisch georiënteerd werk’ dan louter ‘artistieke mogelijkheden’. Dat was in lijn met de periode en bovendien noodzakelijk. Men moest meeveranderen met de markt om nog van belang te kunnen zijn. ‘Slechts creëren was gewoon niet meer genoeg’, vertelt Paolo.

Nalatenschap

Toen Sergio in 2012 overleed, moest het bedrijf zijn nalatenschap natuurlijk op de best mogelijke manier proberen eer aan te doen. In de vorm van een ‘limited edition’-auto. Jullie kennen hem als de Ferrari Sergio. ‘Mijn vader was de man met de Ferrari-connectie’, vertelt Paolo. ‘In 1952 ging hij de relatie aan met Ferrari en sindsdien heeft hij meer dan 100 Ferrari’s ontworpen en gemaakt zien worden.’

en toen?

Dus, het was besloten: Pininfarina zal een speciale Ferrari gaan maken, ter ere van Sergio Pininfarina. Wat voor soort Ferrari ga je echter gebruiken om zo een grootheid te eren? Dus belde Paolo zijn moeder op en pleegde overleg. De uitkomst? Het werd een Ferrai Dino, Sergio’s favoriete Ferrari.

Waarom was de Dino dan de favo van Sergio? ‘Het was toen helemaal nieuw’, herinnert Paolo zich. ‘Een nieuwe motor met zes cilinders, en in een nieuwe positie; namelijk in het midden van de auto.’ Het was dus een revolutionaire auto.

De Ferrari Sergio

De Dino-elementen, zijn gladheid en ronde vorm, werden op de ‘botten’ van een Ferrari 458 Speciale gezet. Een van de beste auto’s die ooit de wegen van onze aarde heeft mogen berijden. De auto moest niet alleen een herinnering aan het verleden worden, maar ook een stap richting de toekomst. Er zijn maar zes Ferrari Sergio’s gebouwd, een zeer bijzondere auto.

Familiebedrijf

Paolo kan zich niet het precieze moment herinneren dat hij toetrad tot het bedrijf Pininfarina. ‘Toen ik negen of tien jaar oud was werd het duidelijk dat mijn familie betrokken was bij auto’s. Mijn officiële toetreding was in 1982, maar er is geen dag in mijn leven geweest dat ik er niet aan dacht een medewerker van Pininfarina te worden’, vertelt Paolo verder. ‘Ik denk dat ik vanaf het begin al in dienst was’, lacht hij.

De eerste ‘echte’ Pininfarina

Paolo is nu verantwoordelijk voor het in vervulling laten gaan van een lang gekoesterde droom van zijn grootvader; om eigen auto’s van Pininfarina te produceren en op de weg te zien. Niet voor andere merken ontworpen, maar ‘compleet en 110 procent Pininfarina. De eerste generatie van Pininfarina was vooral in samenwerking met Lancia en de anderen’, zegt hij. ‘De tweede generatie was ontwerpen voor Ferrari en de anderen.’

‘Nu, de derde generatie, gaat het om ontwerpen voor de wereld, voor de toekomst.’ Paolo zal nu toezien op de ‘derde generatie’ van Pininfarina: de productie van een PF0-hypercar tegen in 2020 en daarna een reeks exclusieve, luxe EV’s. De Ferrari Sergio is dus een prachtig eerbetoon, maar het bedrijf wil doorpakken en onafhankelijk auto’s gaan produceren. Er breken roemrijke, belangrijke tijden aan voor het familiebedrijf in hart en nieren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws