Flitspalen voor fietsers: in België bestaan ze al

En ze komen ook naar Nederland

Foto('s): Unsplash/ Sabina Fratila Twee fietsers in Amsterdam
Foto('s): Pixabay / AlgriaElektrische fietsen geparkeerd
Foto('s): Pixabay / danielkirschBatterij van elektrische fiets
Foto('s): Pixabay / Oli2020Huurfietsen elektrische groen in de avond
Foto('s): Pixabay / IkaikaElektrische fietsen detail trappers
Twee fietsers in Amsterdam
Elektrische fietsen geparkeerd
Batterij van elektrische fiets
Huurfietsen elektrische groen in de avond
Elektrische fietsen detail trappers

Vroeger waren het alleen wielrenners die jou als automobilist voorbij zoefden, om vervolgens bij een rotonde over jouw rijbaan te scheren (en wegenbelasting betalen, ho maar). Maar dankzij de steeds populair wordende elektrische fiets zijn het tegenwoordig ook Ans en Truus die je zelfvoldaan voorbij zoemen. Om niet langer te worden ingehaald door elektrische snelheidsduivels, hebben ze in België een bestrijdingsmiddel bedacht: flitspalen voor fietsers.

Waarschijnlijk hebben je grootouders, ouders of jijzelf al zo’n fiets met een elektrisch hulpje in het schuurtje staan. De snelste e-bikes (speed pedelecs genoemd) halen tot 45 km/u, wat ongeveer net zoveel is als een brommer en bijna drie keer zo snel als de eerste auto ter wereld, de Benz Patent-Motorwagen uit 1886. Als je daarmee door het dorpscentrum trapt, ga je harder dan de toegestane snelheid en dus is het strafbaar, toch?

Moeten Nederlandse fietsfantasten zich zorgen gaan maken?

In België introduceerden ze al in 2017 de flitspaal voor de elektrische fiets. De snellere e-bikes daar hebben een kentekenplaat die gefotografeerd kan worden. Volgens Saskia Kluit van de Fietsersbond gaan we deze flitsers ook zien in Nederland. ‘Momenteel beschikt de politie nog niet over speciale flitscamera’s die snelheden kunnen meten vanaf 20 km/u, maar daar kan verandering in komen’, zegt ze tegen Editie NL.

Overigens kwam het vorig jaar al voor dat een bestuurder van zo’n speed pedelec op de bon geslingerd werd in Zwijndrecht. De fietser reed met 45 km/u door een 30-zone en kreeg een bon, zo meldt Vivocyclo. De hoogte van de boete is onbekend. Op dit moment kunnen fietsers in Nederland wel al bekeurd worden voor het gebruiken van hun smartphone op de fiets. Het is nu wachten tot de eerste doerakken hun elektrische steps gaan opvoeren zodat ze harder dan 30 km/u kunnen, want de eerste exemplaren mogen nu legaal de openbare weg op.

Reacties
  1. TG zegt op 23 februari 2020 om 14:44:

    Want boetes uitdelen geeft het gewenste resultaat?
    Verbied de speed pedelecs met een snelheid van 45 km per uur in NL of beter nog een geheel verbod van in/verkoop in de EU.
    Betreft het (wan)gedrag van jongeren op de fiets is een kwestie van opvoeding, educatie en leeftijd.
    Geef een kind (16) geen E-bike als het er nog niet klaar voor is.

    • Joske zegt op 23 februari 2020 om 17:04:

      Groot gelijk, helaas is het daarvoor te laat !

  2. Danny zegt op 23 februari 2020 om 13:06:

    Goede zaak, word tijd dat fietser eens aangepakt worden.
    De snelheid vind ik nog niet eens het probleem, er zijn ook andere 2 wielers die snel zijn waar je rekening mee houd als automobilist.
    Maar het ongekende asociale gedrag als, rood licht negeren, oversteken te pas en onpas, 3 dik rijden op wegen waar het eigenlijk niet kan.
    Kortom, velen denken onaantastbaar te zijn, en in theorie zijn ze dat ook volgens de wet…
    Maar vergeten wel even dat met dat gedrag, je wel een van de meest kwetsbare bent..

  3. Stijn zegt op 22 februari 2020 om 18:46:

    Wat zijn dan de wettelijk vastgelegde maximum snelheden voor fietsers binnen en buiten de bebouwde kom? Groetjes!

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws