
De Ford Fiesta en Focus gaan hybride. Of nou ja, een soort van. Ford geeft ze beide de mild hybrid-behandeling in een poging om ‘de voordelen van elektrificatie voor de massa bereikbaar te maken’. Daar hebben wij niets op tegen, want er kleeft een groot voordeel aan de elektrificatie.
Meer vermogen voor de Ford Fiesta Hybrid en Focus Hybrid
Ford geeft aan dat het hybridesysteem een voordelige effect heeft op het verbruik van de motor en geen afbreuk doet aan het rijplezier van de hatchbacks. Sterker nog: de elektrificatie zorgt voor meer power. Net als bij bijna alle andere milde hybridesystemen wordt de conventionele dynamo vervangen door een generator en startmotor in één.
Lang leve de techniek
Energie die normaal verloren gaat tijdens het remmen of het uitrollen van de auto, wordt nu opgeslagen door de generator. Bij het accelereren dient de generator juist als elektromotor en krijgt de 1,0-liter motor een zetje. De driecilinder accelereert daardoor een stukje sneller.
De elektromotor gunt Ford direct de gelegenheid om een grotere turbo te monteren. Normaal zou dit zorgen voor een groter turbogat en een vertraging in de acceleratie. Maar omdat de elektromotor onderin meehelpt, wordt dat turbogat netjes opgevuld. Allemaal goed nieuws dus.
In april mogen we de exacte cijfers van Ford verwachten. Tot heden produceert de 1,0-liter motor tussen de 86 en 142 pk. De Fiesta en Focus zijn overigens niet de enige modellen die een elektro-zetje krijgen. De Transit en Mondeo zijn ook aan de beurt. Voor als je extra ruimte nodig hebt.
Meer van TopGear


Helaas was de Mondeo uiteindelijk iets minder cool dan de geweldige Ford Iosis

De auto’s van Tony Bellew

Ford Mondeo-facelift: misschien de laatste ooit

12 woeste concepten van Ford bij SEMA

Autotest: Ford Mondeo Vignale

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Nu niemand meer een Tesla Model Y koopt, is een heel ander soort auto ineens de populairste in Europa

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland
