Ford Fiesta Hybrid: met elektrisch zetje

Een subtiel elektrisch schopje maakt 'm zuiniger

Foto('s): FordFord Fiesta Hybrid
Foto('s): FordFord Fiesta Hybrid
Foto('s): FordFord Fiesta Hybrid
Foto('s): FordFord Fiesta Hybrid
Foto('s): FordFord Fiesta Hybrid
Foto('s): FordFord Fiesta Hybrid
Ford Fiesta Hybrid
Ford Fiesta Hybrid
Ford Fiesta Hybrid
Ford Fiesta Hybrid
Ford Fiesta Hybrid
Ford Fiesta Hybrid

De Ford Fiesta staat niet direct bekend als een drinkebroer die lallend het ene benzinestation na het andere afstruint. Maar stilstand is achteruitgang, en daarom krijgt ook hij een subtiel elektrisch zetje van een 48-volt systeem. En dus is hier de Ford Fiesta Hybrid.

Puma-motor

In feite gaat het om de aandrijflijn van de Ford Puma, die in zijn kleine broertje is gelepeld. Viel te verwachten, want de technische basis van die Puma is nu eenmaal de Fiesta. De motor is een vernieuwde versie van de bekende 1.0-driecilinder EcoBoost, die zich al in zo’n beetje het hele Ford-gamma bewezen heeft en bakken vol prijzen in de wacht heeft gesleept.

In het geval van de Puma, en nu dus de Ford Fiesta Hybrid, is hij voorzien van een Belt Integrated Starter/Generator, kortweg BISG. Die slaat remenergie op in een 48-volt accu. Met die stroom kan de motor gestart worden en kunnen de elektrische systemen van stroom worden voorzien. Én hij kan de driecilinder een extra zetje geven bij het accelereren. Er wordt dan kortstondig zo’n 20 Nm extra koppel afgegeven, voor een totaal van 210 Nm. Het vermogen is 125 pk, wat evenveel is als bij de niet-hybride 1.0 EcoBoost.

Hoeveel zuiniger is die Ford Fiesta Hybrid?

Onder normale omstandigheden moet het systeem een besparing van zo’n 5 procent opleveren. In stedelijke gebieden, waar je meer dan normaal in lagere toeren rijdt, kan dat oplopen tot 10 procent. Lijkt niet bijzonder veel, maar hé: elke druppel die je niet verbrandt, hoef je ook niet te kopen. En we vinden de mensen van Shell best aardig, maar elke cent die we niet naar ze overmaken, is meegenomen. We blijven niet bezig.

Misschien is het nog wel belangrijker dat dat extra koppel bij lage toeren natuurlijk altijd welkom is, qua rijcomfort. Dankzij het 48-volt systeem kun je trouwens ook de motor van de Ford Fiesta Hybrid al laten uitschakelen terwijl ie nog rijdt. Als je bijvoorbeeld op een stoplicht af rolt, druk je gewoon het koppelingspedaal in – onder de 25 km/u stopt de motor er dan mee. Nogmaals: alle kleine beetjes helpen.

Verder nog nieuws aan de Ford Fiesta Hybrid?

Zeker. Hij profiteert mee van alle dingen die de Puma ook al had. En dus is het Sync-multimediasysteem vernieuwd, en geüpgraded met Apple CarPlay en Android Auto. Ook draadloos opladen van je telefoon behoort tot de mogelijkheden. Verder hebben niet-hybride Fiesta’s nu cilinderuitschakeling; rij je zomaar op twee cilinders – merk je niks van. En je kunt op die versies een zeventraps automaat met dubbele koppeling krijgen. Ook nieuw: adaptieve cruisecontrol met stop & go (handig in de file) en verkeersbordherkenning. En er is eventueel een app waarmee je je Fiesta op afstand in de gaten kunt houden.

Reacties
  1. ReneAP zegt op 14 juni 2020 om 17:32:

    Dat je van de cilinder uitschakeling niks merkt is een fabeltje. Je weet precies wanneer dat gebeurt, de auto bromt er rustig op los.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines