Ford is marktleider in de categorie Flexifuel-auto’s. Knap hoor! Maar wat stelt deze markt in ons land eigenlijk voor? Inderdaad, helemaal niets. Te verwaarlozen dus. Ford denkt echter met deze ‘groene’ auto’s het gat in de markt gevonden te hebben en komt met een hele riedel aan Flexifuel-exemplaren, waaronder de S-Max, Galaxy en Mondeo.
 
In ons land kun je daar vooralsnog weinig mee. De overheid zal eerst haar beleid maar eens moeten wijzigen, want een liter bio-ethanol kost bijna twee euro. Bovendien heeft een Flexifuel-auto een iets hoger verbruik. Met andere woorden, wie gaat er nou (fors) meer betalen om minder ver te komen? Geen mens. Of toch wel? Ja natuurlijk, er zijn wel mensen die het goed voor hebben met het milieu en dus ook met onze overheid door het wagenpark te ‘vergroenen’. Leuk en aardig in theorie, maar een vertegenwoordiger die dag in, dag uit op de baan zit en maar op vijf plekken in Nederland kan tanken is ook niet gebaat bij een dergelijke constructie.
 
Tip voor de overheid: verlaag de belasting op bio-ethanol. Kijk maar eens naar Frankrijk waar een liter slechts tachtig cent kost. In dat geval zijn meerdere tankstations bereid om een E85-pomp op te nemen in de infrastructuur.

Reacties

Meer van TopGear