Ford GT aerodynamica: zo werkt het

Dit is hoe de aerodynamica van de Ford GT werkt

nieuwe ford gt test drive 2017
nieuwe ford gt test drive 2017

‘De hoeveelheid downforce is geen kattenpis, dat kan ik je wel vertellen’, zei Raj Nair van Ford tegen ons toen we met de Ford GT meereden. Hoe komt de Ford GT aan zijn neerwaartse druk?

De achtervleugel

De beweegbare spoiler van de GT is een ding van grote schoonheid. Afhankelijk van de rij-modus past ie zich automatisch aan om meer of minder downforce te genereren, en hij kan zelfs van vorm veranderen: als maximale downforce wordt vereist, schuift er een extra flap uit. Daarnaast kan hij verticaal kantelen zodat hij een luchtrem wordt – ook dat gaat vanzelf, als je de koolstof-keramische schijven maar hard genoeg aan het werk zet.

Luchtbogen

De zwevende luchtbogen van de GT zijn er niet alleen om ‘m mooier te maken – ze helpen de lucht te kanaliseren over het traanvormige dak en over de achterspoiler. Eronder (en voor de achterste wielbogen) voeden inlaten de turbo-intercoolers met lucht, waarna die lucht de auto weer verlaat door de holle achterlichten.

De kont van het jaar

De raceversie van de Ford GT heeft helemaal geen achterbumper, zodat er plaats is voor een diffuser over de hele breedte, die er overigens uitziet als ’s werelds grootste frietsnijder. Het is een van de meest agressieve achterwerken die aan de start van de Le Mans GTE-klasse verschijnen. De versie voor de openbare weg doet het iets rustiger aan om praktische en visuele redenen, maar gebruikt nog wel schoepen om de lucht soepel van de achterkant van de auto weg te geleiden, waardoor tevens een lagedrukgebied wordt gecreëerd onder de auto, wat weer meer downforce geeft.

Voorant

Een Ford GT is natuurlijk geen Ford GT zonder die platte koplampen, een afgekapte neus en de luchtgaten in de kap, maar niets is enkel uit esthetisch oogpunt gedaan, alles heeft een functie. De lucht die hij binnenkrijgt, komt door de kap naar buiten en wordt over de voorruit en het dak geleid. Beweegbare flaps openen en sluiten afhankelijk van de hoek waarin de achtervleugel staat, waardoor de downforce voor en achter altijd perfect in balans is – en je niet opstijgt.

Reacties
  1. Ricardo Prins zegt op 31 maart 2020 om 09:57:

    Heel erg bedankt voor deze info, over de Ford-GT(2018). Ik heb mijn studie ober auto’s hebben julie nog leuke vragen voor mij.🚘🚗

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken