Ford Mustang Bullitt: alweer een remake

De nieuwe Ford Mustang Bullitt bewijst dat juist het ontbreken van allerlei spoilergedoe een auto belachelijk cool kan maken. En oké, die naam helpt ook best

Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang Bullitt

Wat moet Ford achteraf blij zijn geweest dat filmmaatschappij Warner Bros in 1968 besloot twee Ford Mustangs te kopen om de automobiele hoofdrol in hun film Bullitt te spelen. Steve McQueen, waarschijnlijk de Coolste Man Aller Tijden, nam de menselijke hoofdrol op zich, en driftte en sprong de diepgroene Mustang in een inmiddels klassieke achtervolgingsscène keihard de geschiedenisboeken in. De Mustang zou voor altijd met de film verbonden zijn – wie ‘Bullitt’ zegt, zegt gegarandeerd in dezelfde zin ‘Mustang’. Een eer die maar weinig auto’s te beurt valt.

Alweer een Ford Mustang Bullitt?

Dat weet Ford zelf ook, want ze melken het Bullitt-concept tot op de laatste druppel uit. Er was in 2001 al een Mustang-versie met Bullitt-hommage, en in 2008 was het wederom raak. En nu, in 2018, is het dus 50 jaar geleden dat de film in première ging, dus daar gaan we weer. Al vinden we dat in dit geval helemaal niet erg – integendeel.

Wat maakt deze Ford Mustang Bullitt zo ‘Bullitt’?

Allereerst is er natuurlijk die typische, diep-donkergroene kleur (Dark Highland Green, als je het precies wilt weten). Je kunt hem trouwens ook in het zwart krijgen, maar dan heb je het wat ons betreft niet helemaal begrepen. Verder tref je in het interieur een soort biljartbal aan als knop op de versnellingspook, zoals de originele Ford Mustang Bullitt uit de film ook had. Maar wat de nieuwe écht onweerstaanbaar maakt is het volledig ontbreken van opsmuk als spoilers, striping of overdreven hoeveelheden logo’s. Als je ooit bewijs wilde voor de stelling dat minder méér is: hier heb je het. (In dat kader hadden ze dat logo-met-vizier in het midden van het stuur trouwens ook weg mogen laten, maar als dat nou het ergste is…)

Kun je met deze Mustang ook springen?

Ach, als je helling maar steil genoeg is, kun je met elke auto springen – het neerkomen maakt het verschil, zullen we maar zeggen. De 2018-versie van de Ford Mustang Bullitt is er in ieder geval wel op gebouwd een beetje snelheid te maken. In de basis is het een Mustang GT, dus met een 450 pk sterke vierliter V8, die er voor de gelegenheid 25 pk bij heeft gekregen (al zegt Ford dat hij ‘minstens 475 pk’ heeft). Daarmee haalt ie een top van 263 km/u – meer dan genoeg voor een jumpje hier of daar. Een speciale uitlaat met kleppen voor extra herrie, het inlaatspruitstuk van de Shelby GT 350 en speciale 19″-wielen met rode Brembo-klauwen maken het geheel af. Recaro-stoelen met groene stiksels staan op de optielijst.

Ik wil ‘m!

Wij ook. Maar dat zal ‘m waarschijnlijk wel weer niet worden. Hij is er in principe alleen voor de VS, vorige Bullitt-Mustangs waren daar ook al extreem populair en we verwachten, zeker gezien de heb-factor die deze uitstraalt, dat alle exemplaren nu al tot in de eeuwigheid verkocht zullen zijn. En het is, voor zover wij weten, niet eens een gelimiteerde versie, dus kun je nagaan. Daarbij zou hij, want best scheutig met CO2 enzo, hier waarschijnlijk een miljoenmiljard of 70 moeten gaan kosten, dus dan is de lol er, übercool of niet, snel af.

Reacties
  1. Haye Mellema zegt op 15 januari 2018 om 17:11:

    Fiet fieuw

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws