Vlak voor het einde van de jaren ’60 bedacht Ford dat het een goed idee was om een Mustang-alternatief uit te brengen in Europa. Een tweedeurs coupé met de naam Capri was de uitwerking van dat idee. De Capri bleef in productie tot het einde van jaren ’80. In die tijd werden er 1,9 miljoen exemplaren van drie verschillende generaties verkocht. Daarna was het klaar. Althans, tot volgende maand – want dan presenteert Ford naar verluidt een nieuwe Capri.
Ondanks dat Ford het nog niet wil bevestigen, weet Automotive News Europe net als verschillende andere media te melden dat de oude naam wordt afgestoft voor een nieuw model. De auto zou zelfs al zijn gespot in gecamoufleerde vorm. Daaruit blijkt dat de gelijkenissen tussen de oude en nieuwe Ford Capri gering zijn. Om niet te zeggen: de moderne versie lijkt in niets op de klassieker.
De nieuwe Ford Capri is een elektrische SUV
Allereerst is de nieuwe Capri elektrisch en is hij geen laag, lichtgewicht Mustang-alternatief, maar een grote SUV. De daklijn zou coupéachtig zijn, maar verder lijkt de nieuwe Capri vooral op zijn broer, de Ford Explorer. Net als die SUV wordt de Capri straks gebouwd in Keulen, in de fabriek waar voorheen de Fiesta van de band rolde. De Capri staat dan ook op dezelfde basis als de Ford Explorer. Dit is het MEB-platform van Volkswagen waarop ook de VW ID.4 en ID.5 zijn gestoeld.
Qua specificaties wordt verwacht dat de Capri dicht bij de Explorer zal liggen. Zo zou de Extended Range-versie ongeveer 600 kilometer ver komen op een volle batterij. De prijzen moeten ook rond de koers van de Explorer liggen. Die begint in Nederland bij 41.450 euro voor de standaardversie; de uitvoering met meer rijbereik gaat voor minimaal 45.950 euro.
De productie gaat dus plaatsvinden in Keulen. Daar zullen de medewerkers een derde van de tijd bezig zijn met Capri’s en de overige tijd met het bouwen van Explorers. Per jaar hoopt Ford 250.000 stuks van de auto’s te produceren. Op 10 juli, precies over een maand, krijgen we de nieuwe Ford Capri voor het eerst te zien.
Jan heeft op 17 juni 2024 geschreven:
Helaas doet ford al te vaak naam verkrachting de mustang mach had alleen mach moeten heten geen mustang want zie geen mustang er in.blijkbaar de fiesta ook al en o ind de puma niet vergeten en nu een niet suv capri een suv doen.alsjeblieft ford stop gewoon met de naam verkrachting.en bedenk gewoon een andere naam
Pescator heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Jammer dat Ford na bijna 50 jaar de compacte klasse (Fiesta) in 2023 de nek heeft omgedraaid. Blijkbaar valt daar niet (meer) genoeg aan te verdienen. Er is straks enkel nog keuze uit (grote) hoge hoekige hokken op wielen als volgend jaar ook de productie van de Focus stopt.
Arjen Vos heeft op 16 juni 2024 geschreven:
Jammer dat ook de naam van dit icoon de nek om wordt gedraaid. Laten we eerlijk zijn het komt niet eens in de buurt …… Verkopen op het succes van vroeger hebben we al eerder gezien met de Puma en Mach-E. Ik ga mij.n echte Capri’s bin de opslag maar extra koesteren!
Feel The Difference 🤔 Go Further 🤔 Bring On Tomorrow 🤔