Behalve als je een vitrinekast hebt waarin je al je games uitstalt, is het kopen van een speciale uitvoering van een spel negen van de tien keer onzin. Je krijgt meestal iets van een glimmend hoesje, een digitale roze helm en twee extra auto’s in het spel. Anderzijds: het commerciële succes van Fortnite is geheel gebaseerd op gekke pakjes en dwaze dansjes. Misschien een generatiedingetje.

Bij Forza Horizon 4 Ultimate Edition hadden we hetzelfde idee. Het spel kostte nieuw bijna 100 euro. Hon-derd euro! Belachelijk veel voor een game, wat ons betreft. Zeker voor die paar extra setjes auto’s die je gratis (niet echt gratis, dus) mocht downloaden. Toch zijn de spelers die de extra centjes stuksloegen op de dikkere uitvoering nu in hun nopjes.

Want de nieuwe Fortune Island-uitbreiding is voor hen gratis. De nieuwe content houdt precies in wat de naam doet vermoeden: er verschijnt een nieuw eiland vol fortuinlijke vondsten. Naast schatzoeken voegt de uitbreiding nieuwe races, nieuwe PR-stunts en nieuwe driftevenementen toe.

De mooiste toevoeging is de Needle Climb-weg. Dit is de langste driftroute ooit in een Forza-game. Met rokende banden sierlijk naar beneden glijden kost je bijna twee minuten. De grootste uitdaging is om dat in een treintje met andere spelers te doen. Zet de Teriyaki Boys of Eurobeat maar op.

Het schatzoeken is zeer vermakelijk en bovendien zeer lucratief. Je krijgt een raadsel waaruit je moet opmaken met welke auto je welk evenement moet doen. Bijvoorbeeld een snelheidsproef met een bepaalde pick-up. Daarna krijg je een kaart waarop je de locatie van een schatkist moet vinden. Bij een succesvolle speurtocht krijg je een zeer welkome één miljoen credits.

Fortune Island is uiteraard niet zo groot als het originele eiland van Forza Horizon 4. De omgeving is een interpretatie van IJsland, vandaar ook het prachtige Noorderlicht. De vibe van het eiland en ontwerp van het eiland voelt vertrouwd als je kijkt naar het hoofd-eiland.

Conclusie

Kort door de bocht (wat gewoon kan in Forza) is de uitbreiding meer van hetzelfde, met een kleine twist. En dat is, vermoeden we, precies waar het enorme aantal fans van de game op zat te wachten. Het houdt het repetitieve van Forza Horizon 4 buiten de deur en geeft de racers weer de nodige uurtjes plezier. Handig met de loze dagen tussen Kerst en het nieuwe jaar.

Forza Horizon 4 Fortune Island – Needle Climb