FXXK! De Ferrari LaFerrari-racer

Vrolijk kerstfeest en gelukkig nieuwjaar: dit is de Ferrari FXX K, bij ons op de redactie vanaf nu officieel bekend als F**K. Waarom? Omdat wij dachten dat de McLaren P1 GTR ongelooflijk krachtig was, met z'n 1.000 pk, en deze Ferrari nog verder gaat. Ook al zijn beide dan niet geschikt voor de openbare weg.

De specs: dezelfde twaalfcilinder-plus-elektrische-aandrijflijn als je vorige droomauto, de LaFerrari, maar dan met nog meer vermogen. De FXX K heeft namelijk geen 963 pk, maar 1.050 pk, waarvan 860 op conto van de 6,3-liter V12 komen en 190 van de elektromotor. Het koppel? Daarover zegt Ferrari slechts dat het 'meer dan 900 Nm' is. Probeer niet te hard te slikken.

De benzinemotor is danig aangepakt om het extra vermogen eruit te pulken: zo zijn er nieuwe nokkenassen, andere inlaatspruitstukken en – heel interessant – mechanische klepstoters in plaats van hydraulische. Maar het beste nieuws is dat de uitlaatdempers zijn verwijderd. Gewoon, eruitgesloopt. Weg. Foetsie. Je kunt wel raden wat voor gevolgen dit heeft.

Er wordt niets gezegd over een sprinttijd van 0 naar 100 km/u, maar gezien het extra vermogen en de extreem geavanceerde Pirelli slicks – compleet met sensoren die acceleratie in alle richtingen doorgeven aan de auto – zal het een stukje lager liggen dan de krappe drie seconden die de straat-legale LaFerrari erover doet. Snel, dus.

En dan zijn er nog de talloze aerodynamische aanpassingen. Ferrari schudde haar mouwen leeg om zo veel mogelijk downforce te genereren, waaronder een dubbele voorspoiler met verticale vinnen die lucht langs de flanken van de auto geleiden, een efficiënter gevormde bodemplaat en die opvallende, verstelbare achterspoiler met naar binnen gerichte, vliegtuig-achtige winglets. Het resultaat: tot 50 procent meer downforce dan de LaFerrari, namelijk 540 kilo bij 210 km/u.

Uiteraard is het Hy-Kers-systeem compleet herzien voor de racerij. Je kunt met de manettino nu vier modussen selecteren: Qualify (voor maximale prestaties), Long Run, Manual Boost en Fast Charge. Ook is er een opnieuw gecalibreerde versie van Ferrari's ingenieuze Side Slip Angle Control, dat de krachten naar die 345-millimeter brede achterwielen vele malen beter kan doseren dan jouw rechtervoet.

Nog even dit: de naam FXX kende je al, de toevoeging K staat simpelweg voor Kers. Het heeft dus niks met dat ene scheldwoord te maken, ook al hopen we dat een hoge pief bij Ferrari het stiekem wel zo bedacht heeft. Net als de vorige FXX is ook deze niet gehomologeerd voor de autosport en is het puur een 'experimentele racer', te bruut en te gefocust om deel te mogen nemen aan bestaande raceklassen. Wat je er dan wel mee kunt doen? Nou, heel hard rijden, onder begeleiding en/of met ondersteuning van Ferrari's knapste koppen tijdens een officieel testprogramma.

Ferrari meldt dat ze ‘minder dan 40’ FXX K’s gaan bouwen en dat ze per stuk zo’n 2,5 miljoen euro kosten. Niet dat het uitmaakt: de auto was nog niet aangekondigd of alle exemplaren waren al verkocht. What the

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws