Je moet als autoliefhebber een rasoptimist zijn om iets positiefs te zeggen over de hoge brandstofprijzen. Maar wellicht hebben de astronomische literprijzen toch een klein voordeeltje voor mensen die graag de Autobahn bezoeken. De minister van verkeer in Duitsland voert de hoge prijzen aan om het invoeren van een maximumsnelheid af te houden.

Een tijdje terug vernomen we dat de Duitse overheid een maximumsnelheid op alle stukken van de Duitse Autobahn overwoog vanwege de energiecrisis. Een maximumsnelheid zou het brandstofverbruik verlagen, maar ook het energieverbruik van elektrische auto’s. Met minder vraag naar energie, zou de prijs weer kunnen zakken. En Duitsland zou minder afhankelijk zijn van buitenlandse energie.

Maar precies het argument om een snelheidslimiet in te voeren, gebruikt de minister van verkeer nu juist om de Autobahn te laten zoals ie is. Hij denkt dat bestuurders vanwege de hoge brandstofprijzen van zichzelf al minder hard gaan rijden. Door de remmende werking van de dure benzine en diesel, zou het invoeren van een snelheidslimiet niet nodig zijn.

Ook elektrische auto’s spelen een rol

‘Door de hoge energieprijzen gaan veel mensen nu al langzamer rijden’, zegt verkeersminister Volker Wissing tegenover Bild. Bestuurders van elektrische voertuigen zouden volgens hem sowieso al minder hard rijden: ‘Met elektrische auto’s zullen mensen ook niet zo snel rijden, omdat ze hun accu’s willen sparen.’ Wissing maakt zich hiermee niet populair bij tegenstanders van limietloze Autobahn.

De minister gaat zelfs nog een stapje verder: hij wil graag extra snelwegen aanleggen. ‘In Duitsland is niet alleen het aantal auto’s, maar ook het vrachtverkeer in de loop der jaren constant gestegen. […] Ook al vindt niet iedereen het leuk: er komt meer verkeer op de Duitse wegen en daar moeten we het mee doen’, zegt Wissing. Rijden we straks op vers asfalt zo hard als we willen?

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie