Gemiddelde CO2 bij autofabrikanten nog te hoog

Er hangen hen miljarden aan boetes boven het hoofd

Foto('s): VanveenJF / Unsplash

Grote autofabrikanten die auto’s willen slijten in Europa, moeten aan een gemiddelde CO2-uitstoot voldoen. Aan het einde van het jaar wordt gekeken naar alle verkochte auto’s en de uitstoot daarvan. Voor elke slurp-SUV verkoopt een automerk dus het liefst ook een setje elektrische auto’s om uit te komen op een gemiddelde van 95 gram CO2 per kilometer, per auto. De NOS kijkt naar cijfers van databureau JATO en spreekt het vermoeden uit dat een hoop autofabrikanten niet voldoen aan de eisen en flinke boetes mogen betalen.

In Nederland zaten we in 2019, ondanks de flinke toename van EV-verkopen, op gemiddeld 101 gram per kilometer. Over heel Europa werd ook niet aan de eis voldaan, behalve bij Tesla. Aan de hand van de cijfers van vorig jaar zou Volkswagen uitkomen op een boete van 7 miljard euro en Renault bijvoorbeeld 3 miljard euro. Daarbij moet gezegd worden dat bijvoorbeeld dit jaar de VW ID 3 op de planning staat om de uitstoot te drukken. Peugeot en Citroën (PSA) – op Toyota na de schoonste brandstofautomerken, volgens JATO – zouden al 4 miljard euro moeten betalen.

Meer dan 30 miljard euro aan boetes

JATO berekende in april van vorig jaar dat de EU in totaal 34 miljard euro aan boetes zou binnenharken bij autofabrikanten. Alleen Tesla zou veilig zijn, omdat dat merk enkel puur elektrische auto’s verkoopt. Zij hebben hun lage uitstoot overigens ‘verkocht’ aan Fiat, dat het volume van de Amerikaanse autobouwer nu mag gebruiken om hun eigen CO2-uitstoot omlaag te krijgen. Smart – inmiddels ook vol-elektrisch – is ook veilig wat betreft uitstoot, maar dat is onderdeel van Daimler, dat ook de eigenaar van AMG is. Het is allemaal zo makkelijk nog niet.

Volgens de NOS doen autofabrikanten er alles aan om aan de regels te voldoen. Zo zouden veel merken in december – toen de CO2-norm nog niet van kracht was – veel zuipende SUV’s op kenteken hebben gezet. Andersom zouden elektrische auto’s juist even zijn vastgehouden, zodat ze pas dit jaar meetellen. Dat zou bijvoorbeeld de tegenvallende cijfers van de Mercedes EQC verklaren. Deze trucjes kunnen autofabrikanten volgend jaar niet meer toepassen, dus ze moeten dit jaar flink aan de bak.

Dealers worden gestimuleerd

Ook meldt de nieuwswebsite dat merkdealers gestimuleerd worden om zuinige auto’s te verkopen. ‘De dealer krijgt een CO2-doelstelling opgelegd en moet zorgen dat hij die aan het eind van het jaar gehaald heeft’, zegt Eric Tak, voorzitter van PSA Nederland (Peugeot, Citroën), in de NOS-podcast POEN. ‘Haalt hij de doelstelling niet, dan krijgt hij minder marge.’ Het wordt een gezellig jaar bij de dealers, vermoeden we zo.

Foto: VanveenJF / Unsplash

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws