Genesis GV80 is een luxepony

De hoge Fraaiyundai

Hyundai GV80
Hyundai GV80
Hyundai GV80
Hyundai GV80 interieur dashboard
Hyundai GV80 interieur dashboard
Hyundai GV80
Hyundai GV80
Hyundai GV80
Hyundai GV80 interieur dashboard
Hyundai GV80 interieur dashboard

Een nieuwe luxemerk voor onder meer Amerika beginnen zonder een SUV, dat is van de zotte. Hyundai’s opulente afsplitsing Genesis draait al vier jaar zonder concurrent voor de BMW X5 en Mercedes GLE’s van deze wereld. Daar gaat verandering in komen met de nieuwe Genesis GV80, de eerste SUV van het merk. Het is de productieversie van een studiemodel dat al in 2017 geïntroduceerd werd.

In 2015 veranderde de Hyundai Genesis in de Genesis G80 en in 2017 veranderde de Hyundai Equus in de Genesis G90. Het merk is Korea’s antwoord op de Duitse drie en in het management zitten diverse veteranen die zijn weggekaapt bij BMW, Audi en Bentley. Het merk levert inclusief de Genesis GV80 nu vier auto’s. De gespleten koplampen zijn een ontwerpkenmerk dat je meer gaat zien bij het luxemerk.

Een sterreninterieur in de Genesis GV80

De overdaad aan leer en het vloeiende lijnenspel in de deur doen denken aan een van de voornaamste concurrenten van de Genesis GV80. Het enige wat ontbreekt is een doorlopend scherm. Het interieur focust zich volgens Genesis op ‘de schoonheid van witte ruimte’, wat zou moeten neerkomen op een ruimtelijk gevoel. Het scherm is slechts 14,5 inch groot, wat in deze klasse niet heel bijzonder is.

De Genesis GV80 is de eerste auto van het merk met Road-Noise Active Noise Control (RANC). De speakers geven binnen 0,02 seconden een tegengeluid om de rumoerigheid van het asfalt te onderdrukken, ongeveer zoals jouw noise-cancelling oordoppen dat ook doen. Net als Rolls-Royce levert Genesis de GV80 met een sensor die de weg scant en het adaptieve onderstel afstemt op aankomende hobbels en kuilen.

Zeker is dat de Genesis GV80 geleverd wordt met een 3,0-liter zescilinder dieselmotor. Voor Amerika zal deze motorisering geen zoden aan de dijk zetten, dus levert Hyundai ook twee benzinemotoren voor de GV80, waaronder waarschijnlijk de 3,3-liter V6 uit de Kia Stinger. De Genesis GV80 zal voorlopig niet naar Nederland komen. Er werd ooit gesproken over de komst van de Genesis G70 naar Nederland, maar gezien de tegenvallende verkopen van de Stinger lijkt ons dat niet heel aannemelijk meer.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws