Dus, je wilt een auto met 500 pk. Logisch. Misschien moet je eerst even kijken waarom je 500 pk wilt, want als een auto de helft weegt, heb je ook maar de helft aan vermogen nodig voor hetzelfde tempo. Maar goed, u vraagt en wij draaien. We gingen op zoek naar de goedkoopste auto’s met 500 pk of meer. Dan hebben we het niet over opgefokte viercilinders die van tuners een zetje kregen, maar auto’s die zo uit de fabriek kwamen rollen. Het goede nieuws is dat je tussen de 15.000 en 30.000 euro meer dan genoeg keuze hebt. Het slechte nieuws is dat een goedkope aanschafprijs geen goedkoop onderhoud weerspiegelt. Maar goed, als je het toch alleen maar voor de Instagram-likes doet, kun je je lol op.

Mercedes S 600 – vanaf 15.000 euro

In de zoektocht naar veel vermogen voor weinig geld kom je altijd uit bij de oude S-klasse. Veel meer auto voor je geld kun je bijna niet kopen. Let wel dat de enorme afschrijving niet zonder reden is. Ze zeggen ook wel dat je voor een gebruikte performance-auto hetzelfde kwijt bent aan onderhoud als een nieuwe. Als je dus geen nieuwe S-klasse kunt rijden, ga je een oude ook érg hard voelen in de portemonnee.

Porsche Cayenne Turbo – vanaf 17.000 euro

Moeders mooiste is de eerste generatie Cayenne niet, maar met de gewenning door de jaren heen begint het netvlies toch minder en minder pijn te doen. En dan praten we hier nog over de facelift, want daarvan heeft de Turbo al 500 pk. Voor het geld van een hete hatch van een paar jaar oud rij je deze Cayenne met 4,8-liter V8. Van de pre-facelift is er trouwens ook de Turbo S met 521 pk. Die is in veel gevallen nét iets duurder.

BMW M5 en M6 V10 – vanaf 20.000 euro

Ben je een beetje verliefd op de receptioniste van de lokale BMW-specialist? Haal dan zeker een BMW M5 met V10-motor. Je bent ervan verzekerd dat je met enige regelmaat een excuus hebt om een babbeltje te maken aan de balie. Voor 20.000 euro schuif je een BMW M5 onder je bips met 507 pk. Er zijn ook M6’jes te vinden met dezelfde motor voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Audi RS 6 V10 – vanaf 25.000 euro

Er zijn er niet veel die 25.000 euro kosten, maar ze zitten erbij. De 5.0 V10 biturbo is goed voor 580 pk en een levendige discussie of het nou wel of niet een Lamborghini-motor is. Zoek het net iets noordelijker van de 30.000 euro en je moet sowieso kunnen slagen. Nogaro-blauw zoals hierboven is de juiste keuze.

Bentley Continental W12 – vanaf 29.000 euro

De W12 met 560 pk zal je niet snel in de steek laten, maar alles eromheen misschien wel. Een tweedehands Bentley Continental GT heeft een gigantisch complex elektronisch zenuwstelsel, en in de vroegste exemplaren zijn de bedrading en de ECU’s dus inmiddels meer dan vijftien jaar oud. Daarnaast gunt de W12 monteurs weinig ruimte onder de motorkap om te werken. Weet dus waar je aan begint…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear