Goedkoopste elektrische auto: Dacia Spring

Je hebt dan wel een karige versie, uiteraard

Foto('s): DaciaGoedkoopste elektrische auto Dacia Spring
Foto('s): DaciaGoedkoopste elektrische auto Dacia Spring
Foto('s): DaciaGoedkoopste elektrische auto Dacia Spring
Foto('s): DaciaGoedkoopste elektrische auto Dacia Spring
Foto('s): DaciaGoedkoopste elektrische auto Dacia Spring
Foto('s): Daciagoedkoopste-elektrische-auto-dacia-spring-2021 (6)
Foto('s): DaciaInterieur Dacia Spring
Foto('s): DaciaSchakelknop Interieur Dacia Spring
Foto('s): DaciaScherm Interieur Dacia Spring
Foto('s): DaciaAchterbank Interieur Dacia Spring
Goedkoopste elektrische auto Dacia Spring
Goedkoopste elektrische auto Dacia Spring
Goedkoopste elektrische auto Dacia Spring
Goedkoopste elektrische auto Dacia Spring
Goedkoopste elektrische auto Dacia Spring
goedkoopste-elektrische-auto-dacia-spring-2021 (6)
Interieur Dacia Spring
Schakelknop Interieur Dacia Spring
Scherm Interieur Dacia Spring
Achterbank Interieur Dacia Spring

Het grote probleem met elektrische auto’s is de prijs. De batterijtechniek is de grootste kostenpost, waardoor zelfs de prijs van een kleine stadsauto al snel richting de 20.000 euro of hoger gaat. Dacia, het Roemeense budgetmerk van Renault, stelde het doel om de goedkoopste elektrische auto neer te zetten. En dat is ze gelukt. Vandaag maakt het merk bekend dat de elektrische Dacia Spring te koop is voor 17.890 euro. Of voor 159 euro per maand als je hem financiert. Als je kijkt naar de prijzen van andere EV’s, hebben ze het bij Dacia heel knap gedaan.

Hoe bouw je de goedkoopste elektrische auto?

De goedkoopste elektrische auto van Nederland is ook nog eens een crossover, precies wat de mensen willen. Vanbuiten ziet de Dacia Spring er lekker guitig uit, maar vanbinnen is het wel echt een Dacia. Dat houdt in dat de grootste uitspatting de chromen randjes rond de draaiknoppen van de verwarming en de automaat zijn. We hebben vrolijker interieurdesign gezien in de DDR, maar ergens moeten er kosten bespaard worden. Bovendien heb je wel kans dat het allemaal langer meegaat. De belangrijkste dingen zijn gewoon aanwezig: bluetooth en airco. Carplay en Android Auto zijn optioneel.

Specificaties van de Dacia Spring

Het belangrijkste bij een elektrische auto is de actieradius. De 26,8-kWh batterij biedt een WLTP-actieradius van 230 kilometer. Een snellader is optioneel en laadt de batterij voor 80 procent vol in 50 minuten. Thuis aan de wallbox kost het 4,5 uur om op te laden. Zoals je al had verwacht is de goedkoopste elektrische auto geen geweldenaar: de 0-100-tijd kost 15 seconden en de topsnelheid is 125 km/u. Het vermogen is 45 pk. Alleen maar beter, want zo kom je ook niet in de verleiding om het pedaal in het tapijt te begraven en kostbare kilometer te verspillen met een stoplichtsprintje.

Zijn er nog opties?

De goedkoopste uitvoering is de Comfort. Dan kun je niet snelladen en heb je alleen een bluetooth-radio. De Comfort Plus-uitvoering voegt een 7-inch navi toe waaraan je je telefoon kunt aansluiten. Bij dit optiepakket kun je gelijk ook snelladen. Deze versie kost gelijk wel 18.890 euro of 169 euro per maand als je hem financiert. Ook is er een uitvoering voor de zakelijk rijder van 17.990 euro.

Goedkoopste elektrische auto: de alternatieven

Als je het budget iets oprekt, zijn er inmiddels andere voordelige alternatieven. De goedkoopste Renault Twingo Electric kost 19.870 euro. Voor ruim 22.000 euro is er een elektrische Up. Als je echt struikelt over het sobere interieurdesign van de Dacia Spring, dan is er de Fiat 500e, die kost wel 23.900 euro. De goedkoopste elektrische auto is dus wel een paar duizend euro goedkoper dan zijn alternatieven.

Reacties
  1. ;aassen zegt op 26 maart 2021 om 04:26:

    een enorme investering en waar zelden over gesproken wordt ; hoelang gaan de batterijen eigenlijk mee en wat kost een nieuwe dan na enkele jaren. En hoe zit het met de beveiliging tegen diefstal met de steeds meer toenemende elektronica en techniek van de misdadigers blijf je misschien niet lang eigenaar van jouw investering.
    koop dan maar liever een tweedehands benzine motortje waarvan een groot aantal op de markt zal komen tegen beslist lage prijzen wegens overvloed aan aanbieding.
    Niet weten wanneer ik dat eerder zou hebben gezegd
    V.D.

  2. ;aassen zegt op 26 maart 2021 om 04:23:

    een enorme investering en waar zelden over gesproken wordt ; hoelang gaan de batterijen eigenlijk mee en wat kost een nieuwe dan na enkele jaren. En hoe zit het met de beveiliging tegen diefstal met de steeds meer toenemende elektronica en techniek van de misdadigers blijf je misschien niet lang eigenaar van jouw investering.
    koop dan maar liever een tweedehands benzine motortje waarvan een groot aantal op de markt zal komen tegen beslist lage prijzen wegens overvloed aan aanbieding.
    V.D.

  3. Joop Koning zegt op 24 maart 2021 om 09:17:

    Geweldig bakkie voor weinig

  4. Derk Tjabsma zegt op 19 maart 2021 om 22:40:

    Dacia begrijpt heel goed dat er een doelgroep is wie het niet uitmaakt of ze dood of levend aangetroffen worden in een bepaald voertuig, maar puur de functionaliteit van een auto willen, een kleine actieradius prima vinden en geen groot budget voor de aankoop hebben. Voor de meeste mensen is 20k trouwens nog steeds een behoorlijke smak geld.

    • @ Derk zegt op 22 maart 2021 om 08:51:

      Koop dan een tweedehands. Veel meer auto voor je geld dan zo’n lelijke Dacia.

  5. Petrolhead zegt op 18 maart 2021 om 13:32:

    Ik zou er nog niet dood in gevonden willen worden.

    • Goldbrecht zegt op 20 maart 2021 om 18:18:

      Ok, Dacia Spring niet, maar in welke auto wil je wel dood gevonden worden?

    • Henk zegt op 20 maart 2021 om 08:13:

      Dan rijles nemen, meer kans dat je heel blijft

    • Ron zegt op 19 maart 2021 om 13:18:

      Dan beter niet kopen

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Tests

TopGear Nederland

Automerken