Sinds de eerste drive-thru van In-N-Out Burger in 1948 is er niet veel veranderd aan het concept. Je rijdt naar een paal, vertelt er wat je wilt bestellen en rijdt verder om te betalen en je bestelling op te halen. Maar daar kan verandering in komen. De afgelopen jaren zijn fastfoodketens druk aan experimenteren om een kleine aanpassing te doen. Je bestelling geef je niet meer door aan een persoon, maar aan AI-bot.
Zo is McDonald’s al drie jaar aan het testen met AI in de McDrive. Bij een proeffase in Amerika bleek de AI-bot niet geweldig te werken. Verschillende TikTokkers namen het restaurant op de hak. Zo filmde een TikTokker vorig jaar hoe ze een colaatje bestelde en hoe de robot er een cola light van maakte. Bij het verwijderen van de cola light verandert AI de bestelling in negen bekers ijsthee. De bot van McDonald’s leek nog niet klaar om het personeel te vervangen, maar bij Google denken ze daar anders over.
De AI-bot van Google in een drive-thru
Google werkt al drie jaar samen met de fastfoodketen Wendy’s. Niet die in Nederland, dat is een snackbar in Goes die verschillende rechtszaken won van de Amerikaanse naamgenoot – en de reden waarom de keten Wendy’s hier nog niet is. De Amerikaanse Wendy’s plaatste vorig jaar de eerste AI-praatpalen, en die lijken wel goed te werken.
Een redacteur van Motorbiscuit nam de proef op de som en reed door een drive-thru met een AI-bot van Google. Volgens haar verliep het proces soepel. De AI-bot zet jouw gesproken woorden om in geschreven tekst op een scherm voordat het aan je bestelling wordt toegevoegd. Je kunt het met de bot ook hebben over het weer of vragen hoeveel calorieën er in een cheeseburger zitten.
Je kunt je afvragen of mensen niet veel langer bij een AI-bot blijven hangen door dit soort vragen. Daarnaast is het niet handig om luidruchtige buurman hebben bij het bestellen anders zou de bot misschien zijn stem kunnen opvangen. We hebben McDonald’s Nederland gevraagd of we in Nederland ook met een AI-bot moeten gaan praten in de McDrive. We wachten nog op een reactie.
Fufr heeft op 8 maart 2024 geschreven:
Alles om de personeelskosten en banen te verminderen