Met de Speedtail maakte McLaren een auto die veel eigenschappen deelde met de oude F1 – met als belangrijkste kenmerk de centrale zitpositie. Maar een echte opvolger in de geest van de F1, dat was het niet. De auto die deze astronomische taak mag klaren, is de Gordon Murray Automotive T.50. En volgens de maker, Gordon Murray, is dat gelukt. De GMA T.50 zou alles beter doen. Bovendien zou het de laatste analoge supercar zijn – eentje zonder turbo’s, lastige hybridesystemen of een automaat.

Gordon Murray stond aan het hoofd van de ontwikkeling van de McLaren F1, dus als iemand een dergelijke uitspraak mag doen, is hij het. De GMA T.50 weegt slechts 986 kilo en haalt zijn vermogen uit een 3,9-liter V12 van Cosworth. De V12 gilt het uit tot 12.100 tpm en produceert gaandeweg 663 pk. Dat komt neer op 672 pk per ton of 150 kilo per 100 pk. Een 48-volt elektromotor geeft een piepklein zetje.

De Gordon Murray T.50 biedt net als de McLaren F1 (en de Speedtail) drie zitplaatsen, waarbij de bestuurder in het midden zit. De persoon in het midden mag zelf de versnellingsbak bedienen – het is dus een handbak. De gehele auto is ongeveer zo groot als een Mini Clubman – zo’n 1,85 bij 4,35 meter. Opvallend is de grote ventilator achterop, die zorgt voor stabiliteit en downforce bij hoge snelheden. Ook houdt de ventilator druk op de banden bij het remmen, waardoor de remweg vanaf 240 km/u zo’n 10 meter korter is.

Met de T.50 had Gordon Murray de kans om dingen aan te passen die hem niet bevielen aan de F1. ‘De koplampen waren zo fel als gloeiwormen in een vaas, de airconditioning was hopeloos, de remmen piepten, de koppeling moest elke 8.000 kilometer gesteld worden, de zak voor de brandstof [de auto had geen metalen brandstoftank, red.] moest elke vijf jaar vervangen worden en bagage inladen was een ellendige klus. Dit maalde allemaal in mijn hoofd’, zegt Murray tegen TopGear.

Onbekend is hoe snel de auto van 0 naar 100 km/u gaat, en dat maakt Murray ook niet uit. Het gaat bij deze auto puur om de rijbeleving. Dat is ook de reden dat de auto geen stuurbekrachtiging heeft. De topsnelheid is eveneens niet gecommuniceerd, en verwacht ook geen recordpoging in de nabije toekomst, of ooit. Er worden van de Gordon Murray T.50 slechts 100 exemplaren gebouwd voor 2,62 miljoen euro per stuk, exclusief belastingen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)