Gravel review: het voorgerecht tot het Dakar-spel hier is?

Digitaal modder slingeren in Gravel - is het wat?

Altijd al de ambitie gehad om de ultieme ‘Offroad Master’ te worden in een stadiumtruck?? Nee, wij ook niet. Daarvoor leven we in het verkeerde werelddeel. In landen waar je daadwerkelijk nog ongeasfalteerde stukken land hebt, en je vader misschien ook wel je oom is (nee, niet Volendam), zijn de enorme stadiumtrucks een stuk populairder.

Zelfs rally slaat hier nog niet echt aan. En laten dit nu nét de twee belangrijkste elementen zijn van Gravel, een offroad-game voor (bijna) alle platformen. We mochten een preview-versie spelen om te kijken of het wat is. Zie het als een voorgerechtje tot Dakar 18 hier is.

Tony Hawk

Als je het spel opstart, kom je in een Tony Hawk Pro Skater-achtig sfeertje terecht met rockmuziek en een grungy vormgeving. Je start onderaan de carrièreladder met als doel de ‘Offroad Master’ te worden. Daarbij moet je fictieve grootheden verslaan, gespeeld door echte acteurs. Zie het als een soort Need for Speed, maar dan op afgesloten parkoersen en met moddermachines.

Je moet uitblinken in vier disciplines: Stadium, Speed Cross, Wild Rush en Cross Country. De eerste twee vinden plaats in stadiums of circuits. De andere twee, en met name Cross Country, zijn het meest spectaculair. In Dakar-achtige voertuigen boender je over uitgestrekte vlakten op paradijselijke eilanden.

Unreal Engine

Het spel maakt gebruik van de Unreal Engine, waardoor het er nog prachtig uitziet ook. De eerste twee modi zijn grappige tussendoortjes, maar de mooie decors is wat Gravel de moeite waard maakt. Deze races zijn ook een stuk uitdagender: in het stadium beuk je je gewoon een weg naar de eerste plek toe. Dat is in de open wereld een stuk lastiger.

En dan het rijden. Gravel kun je met gemak een arcaderacer noemen. Het is een spel waarbij je de camera achter de auto positioneert, en niet in het interieur. En zo’n game is welkom op dit moment. Want WRC 7, bijvoorbeeld, is voor velen te uitdagend. Iedereen kan het in principe spelen en zelfs met een toetsenbord kun je aardig uit de voeten. Dat betekent niet dat het zo makkelijk is als bijvoorbeeld Mario Kart. Je moet remmen voor de bochten, overstuur opvangen en ook onderstuur. Veel onderstuur.

De kunst ontbreekt

Er is een hekelpuntje. De kunst van offroaden is het perfect zetten van de auto vóór een bocht. Aan komen stormen, gas los, een licht tikje op de rem om de achterkant te ontzetten, insturen en dan gas erop. Zo pak je half driftend en half grippend en bocht. Die kunst ontbreekt helaas in Gravel. De auto’s ondersturen veel en willen graag naar de buitenkant van de bocht.

Behalve bij de stadiumtrucks: daar is het onderstuur óf overstuur. En het liefst zo plots en abrupt mogelijk. Als de makers het bochtenwerk nog iets bijschaven in de definitieve versie om de coureur meer voldoening te geven, is Gravel straks een zeer vermakelijke game. Op 27 februari is de officiële releasedatum. Gravel komt naar de PlayStation 4, Xbox One en Steam (PC).

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken