
De Volkswagen Golf GTI is een perfecte allrounder. Snel en speels genoeg voor een bochtige binnenweg, volwassen genoeg voor de lange afstanden. Het is echt knap hoe VW de auto zo veelzijdig heeft weten te maken. Het enige nadeel is: ze zijn misschien een tikje saai. Niet alleen omdat de vormgeving een tikkeltje behoudend is, maar ook vanwege de uitvoering. In de meeste gevallen zijn ze wit, zilver, grijs, zilvergrijs, antraciet of zwart. Deze groene Golf GTI lost dat probleem helemaal op.
Ja, een groene Golf GTI. De Golf-kenner attendeert ons erop door te zeggen dat je de Golf GTI kon krijgen in de kleur ‘Falls Green’. Maar dat was een relatief ingetogen tint, deze groene Golf GTI is aanzienlijk opvallender. Je zou de kleur bijna ‘Kermit de Kikker’-groen kunnen noemen. De kleur heet echte ‘Minz Grün’, wat lijkt te betekenen ‘muntgroen’. Nu denken wij bij Muntgroen aan een lichtere tint, maar een kniesoor die daar op let.
Speciale bestelling
Sterker nog, die kniesoor zal allang blij zijn dat deze groene Golf GTI een lekker opvallende kleur heeft. Het is een tint die je niet zomaar kon bestellen. In Duitsland is het mogelijk om je volkswagen bij de Volkswagen Individual-afdeling te voorzien van bijzondere opties. Eentje daarvan is een complete range van ‘Sonderlackierrungen’. Daarvoor moet een klant dan wel in de buidel tasten. Wat het bij deze auto kostte, weten we niet, maar gemiddeld is het twee keer de prijs van metallic lak.

En gelukkig heeft de eerste eigenaar dat gedaan, want het maakt van de ietwat ingetogen Golf GTI meteen een extroverte auto zonder dat je met een compleet spoilerpakket hoeft te gaan. Daarover gesproken: deze groene Golf GTI is opvallend origineel. In de meeste gevallen is acht jaar toch de leeftijd dat er wat modificaties opgeplakt worden en dat zijn niet altijd de mooiste.
Groene Golf GTI is ook nog eens een Performance
Het is niet de instap-GTI, maar de zogenaamde ‘Performance’. Dat betekent dat je 235 pk hebt in plaats van 220. Ook is er een sperdifferentieel aanwezig en kun je ‘m eenvoudig herkennen aan de rode remklauwen. Er is één aspect minder origineel en dat zijn de 19-inch Spielberg-velgen. Die horen eigenlijk onder de facelift-versie van de Golf R van deze generatie thuis. Dat valt onder de noemer ‘OEM-Plus’, vinden wij.
Dit exemplaar komt uit maart 2016 en heeft sindsdien 118.830 kilometer gereden, minder dan 15.000 kilometer per jaar. De vraagprijs is 21.950 euro. Dat is niet een heel erg lage prijs voor een Golf GTI uit 2016, maar hij ziet er erg netjes uit en probeer maar eens een tweede te vinden met een dergelijke lakkleur. Inderdaad: dat zal erg lastig worden.
2 reacties op “Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Grappig om dit nu te lezen! Vandaag dit mooie GTI exemplaar gekocht. Mijn vader wilde een foto laten zien aan collega’s en kwam dit artikel toevallig tegen.
Een Kermit-kleur inderdaad. De groene tegenhanger van smurfenblauw. Iig niet voor mij bedoeld. Zwart, wit en zilver is very boring, maar iets meer ingetogen zou wel mogen. Een donkergroene kleur bijvoorbeeld. Of het gifgroen van de 1e Ruf RGT8, hoewel dat ook niet ingetogen is 🙂