[tg_video]//www.youtube.com/embed/gWAavCjVQvM[/tg_video]

Groot nieuws: de Amerikaanse Hennessey Venom GT hypercar heeft op een heel lang stuk asfalt bij het Kennedy Space Center een hogere snelheid bereikt dan de Bugatti Veyron Super Sport.

De 1.260 pk sterke Venom bereikte een verpletterende 435,31 km/u (270,49 mph) in de handen van testpiloot Brian Smith, op 14 februari op de spaceshuttle-landingsbaan. De 434,30 km/u die de snelste Veyron in 2010 neerzette op de Ehra-Lessien testbaan, is hiermee nog net niet tot sukkeldrafje gedegradeerd.

Je kunt de beelden van de ongehoord snelle run hierboven bekijken, maar neem anders eerst even deze statistieken in je op: de Venom – aangedreven door een 7,0-liter V8 van General Motors, opgepept met twee turbo's – accelereerde van 32 naar 193 km/u (20 naar 120 mph) in slechts 7,71 seconden, waarbij hij een longitudinale kracht van 1,2 g wist te trekken.

Misschien nog indrukwekkender is dit: de Venom ging van 193 naar 354 km/u (120 naar 220 mph) in iets minder dan tien seconden. Dat is een belachelijk snel stukje acceleratie, zelfs voor een auto die het wereldrecord in handen heeft voor de snelste sprint van 0 naar 200 mph. De laatste 15 km/u van z'n topsnelheid bereikte de auto in slechts tien seconden, maar Smith gaf te kennen dat het toen wel een beetje griezelig werd.

'Op z'n absolute top begon de auto een beetje te onrustig te worden, maar hé, we gingen dan ook ruim 430 km/u!' aldus de voormalige Michelin-engineer. 'De motor bleef eraan sleuren. Als we op een extreem lange ovale baan konden rijden, zouden we nog harder kunnen.' Helaas had de Venom geen lange ovale baan tot zijn beschikking, enkel een landingsstrip die, voor hogesnelheids-recordpogingen, met z'n 5,18 kilometer een beetje aan de krappe kant was. Ter vergelijking: het rechte stuk van Ehra-Lessien meet zo'n 8,8 kilometer, en eindigt in een kombocht. De baan van het Space Center eindigt in gras en een greppel.

Daarom moest Smith behoorlijk hard op de rem gaan staan na het aantikken van de hoogste snelheid. De Venom vertraagde vanaf zijn top naar zo'n 110 km/u in iets minder dan een kilometer. Dat klinkt als een lange remweg, maar als je bedenkt dat de auto elke seconde 120 meter aflegde, is het juist behoorlijk indrukwekkend.

Er is een grote 'maar' in dit verhaal. Ondanks dat hij sneller ging dan de Veyron, mag de Venom GT zich officieel niet de snelste productieauto ter wereld noemen. Niet als het op het Guinness Book of Records aankomt. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet een auto namelijk twee runs doen – een heen en een terug – waarna het gemiddelde als officiële waarde wordt gehanteerd. In 2010 deed de Veyron Super Sport 428,02 km/u tegen de wind in en 434,30 km/u met de wind mee. Waarom Hennessey niet nog een keertje de andere kant op reed? Dat mocht niet van de space-jongens.


'We wilden wel in twee richtingen rijden, maar NASA stond het niet toe', aldus John Hennessey in een gesprek met TopGear. 'Het was niet makkelijk om bij NASA binnen te komen, het was een proces van twee jaar.' Hij zegt dat de auto prima nog een poging op de terugweg had kunnen doen, en dat de huidige snelheid geen significant voordeel ondervond van de wind. 'Het was een relatief kalme ochtend, met een kwart-zijwind van minder dan 5 km/u. Als we in twee richtingen hadden gereden, was het resultaat ongeveer hetzelfde geweest.'

En zelfs dán was de Venom GT nog niet in aanmerking gekomen voor een Guinness-wereldrecord. 'Om wat voor reden dan ook heeft Guinness besloten dat je, om in aanmerking te komen [voor een wereldrecord voor productieauto's], minstens 30 exemplaren moet bouwen', zegt Hennessey. 'Wij maken niet meer dan 29 Venom GT's. Tot nu toe hebben we er elf gebouwd en afgeleverd.'

Net als Smith denkt Hennessey dat de Venom nog sneller had gekund op een langer stuk asfalt. 'Kijk naar de acceleratie: zelfs bij die 435 km/u nam de snelheid nog steeds toe met zo'n 1,6 km/u per seconde', zegt hij. 'Als we de ruimte hadden, denk ik dat we de de 440 km/u zouden kunnen overschrijden. Misschien zelfs de 450…'

Hoe dan ook is Hennessey blij met het resultaat. 'Sinds we de Venom GT bedachten, is het een droom van ons geweest om de snelste auto ter wereld te bouwen. Er zijn zo veel verschillende definities en meetmethodes, maar voor ons gaat het erom dat we absoluut gezien de snelste zijn. Het was dus een mooie dag. We hebben ons doel bereikt. Geen andere straatlegale auto heeft ooit de grens van 270 mph doorbroken.'

Ondanks de voor de hand liggende vergelijking ziet Hennessey de Venom GT niet als een concurrent voor de Bugatti Veyron. 'De twee zijn totaal verschillend. Wij willen niet alleen de krachtigste auto bouwen, maar ook de lichtste. Dat ding [de Veyron] is een Bentley GT, een comfortabele auto.'

Wat is de volgende stap voor de Venom. Hennessey zegt dat er verder geen topsnelheid-runs meer gepland staan; de volgende mijlpalen moeten op het circuit behaald worden. 'We zouden graag met de bakverhoudingen aan de slag gaan en uitzoeken hoe we goede prestaties kunnen neerzetten op een aantal bekende circuits, overal ter wereld.'

Ook op de TopGear-testbaan? Jazeker, zegt Hennessey. 'Ik denk dat we op Dunsfold de snelsten zouden kunnen zijn. We zouden er seconden van af kunnen snoepen [bijvoorbeeld een tijd van 1 minuut en 13 seconden] met The Stig achter het stuur. Dat zou een grotere erkenning zijn dan het doorbreken van 270 mph…'

Reacties

Meer van TopGear