Het overkwam gisteravond een recordaantal mensen: ze stapten in hun auto om er halverwege achter te komen dat hun rijvaardigheid nog op zomertijd stond. Dat is de enige denkbare verklaring. En dat is extreem vervelend. Want zomer- en wintertijd zijn natuurlijk een wereld van verschil. In de wintertijd is het namelijk iets, eh, donkerder.
Begrijpelijk. Want hoeveel afstand moest je nu ook al weer bewaren in het donker? En moest je nu wel of niet onnodig linksrijden als de zon onder is? Was het nou wel of niet de bedoeling dat je vaak en nodeloos op de rem ging? Welk pedaal is überhaupt de rem? Wat is een pedaal? Is het in het donker wél toegestaan om een telefoon vast te houden? En dat knipperlicht, wel of niet in het donker? Hoe moeten zomertijdgeoriënteerde bestuurders dit in hemelsnaam weten?
Omdat veel bestuurders (blijkbaar) voor het eerst in hun leven in het donker moesten rijden, stond er gisteren meer dan 1.000 kilometer aan file in Nederland. De drukste spits van dit jaar, volgens de ANWB.
Zet een uur voordat je vertrekt even het licht uit. Dan kun je alvast wennen. Of, doe gewoon normaal. Want echt: de weg is hetzelfde. Je auto is hetzelfde. De regels zijn hetzelfde. De route is hetzelfde. En zelfs de natuurwetten zijn hetzelfde. Zo kunnen we vanavond allemaal genieten van avondeten dat nog warm is.
Reacties