Als je je nog afvroeg waarom je elke dag in een onfeestelijke polonaise van blik en frustratie staat op de landingsbaan A2, dan heb je hier je antwoord. Het Nederlandse wagenpark groeide afgelopen jaar met 443.812 nieuwe auto’s terwijl er maar 205.000 auto’s werden gesloopt of uitgeschreven bij het kentekenregister. Dit meldt de Bovag.

Hoeveel auto’s rijden er in Nederland?

Op 31 december 2018 reden er 8.787.283 personenauto’s in Nederland en dat is 2,2 procent meer dan de laatste dag van het jaar daarvoor. De auto’s wisselden binnen Nederland ook regelmatig van eigenaar: de totale occasionverkoop bedroeg in 2018 1.991.265 stuks. Daarbij werd 37,2 procent van de auto’s door particulieren verkocht.

Verkoop van Diesel in Nederland

Zoals verwacht daalt de verkoop van nieuwe dieselauto’s in Nederland. Het aandeel was in 2017 nog 17,4 procent en dat is nu 12,9 procent. Minder dan een kwart van alle geïmporteerde auto’s had een dieselmotor, daarvoor was dat nog 27,6 procent. Op de occasionmarkt willen mensen nog wel diesels: er werden 191.000 gebruikte diesels door dealers en dat aantal is sinds 2010 nog nooit zo hoog geweest.

Hoeveel elektrische auto’s rijden er in Nederland?

In totaal verkochten dealers in 2018 24.000 nieuwe elektrische auto’s in Nederland. Dat is bijna een verdrievoudiging ten opzichte van het jaar daarvoor. We haalden 1.194 gebruikte elektrische auto’s uit het buitenland, dit was 699 in 2017. Onderling wisselden 2.750 elektrische auto’s van eigenaar in de occasionverkoop. In totaal rijden er 45.000 elektrische auto’s in Nederland.

Blijft de verkoop van elektrische auto’s stijgen?

In december liep het storm bij de dealers voor de duurdere elektrische auto. De reden was de Tesla-taks die dit jaar zijn intrede deed. De leaserijder betaalt 4 procent bijtelling over de eerste 50.000 euro en over de rest de volle 22 procent. De verkopen van de Tesla Model S, Model X en Jaguar I-Pace kelderden van 4.831 stuks in december naar 38 in januari 2019.

Vermoedelijk zal dit aantal weer wat gaan stijgen naarmate de maanden verstrijken. En vergeet niet dat merken als Hyundai en Kia nu met zeer gunstig geprijsde elektrische auto’s komen zoals de Kona Electric en de E-Niro.

Reacties

  • J.W.Schieven heeft op 22 januari 2020 geschreven:

    Laadpalen is in mijn zienswijze en achterhaalde methode. in de eerste plaats is het stoomnet niet
    hiervoor geschikt . naar zeggen € 1000000 palen x € 1500.- is een te grote investering , dan de
    vervuilde omgeving het is esthetisch niet verantwoord met zoveel palen. Als b.v. iemand om 18 uur de l.paal in bezit neemt zal hij dan om 22uur zijn auto verplaatsen na ? lading ,
    een lange
    zoektocht naar een P.. plaats is voorspelbaar . De oplaadplaats bezethouden schept conflicten.
    Mijn zienswijze in een wisseling van accu ,geheel automatisch van onderen b.v. uit een kelder
    Het verwisselen zal niet langer duren als een tankbeurt. Na verloop van tijd zal de accu cap.
    afnemen , men kan dan tegen red.prijs een minder volle accu afnemen. Zal de cap. verder afnemen dan wordt deze vervangen.het grote voordeel, naar wens, altijd 100 % volle accu
    en blijft een vervanging uit .De pas voor transactie is gekoppeld aan het kenteken , deze wordt gescand , geen overeenkomst , geen levering , hier kan ook eve, belasting in verz. een rol spelen.
    Graag uw mening.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)