Namen van motorfietsen zijn cool. Verkondigen dat je een Monster of een Speed Triple rijdt klinkt wat fermer dan een Z4 M40i of een AMG GT 63, niet? Daarom voert Honda sinds 1992 de naam ‘Fireblade’. Het moet een lastige sessie zijn geweest in de jaren negentig. ‘Flameknife? Nee. Lavasword? Nah. Infernodagger? Fireblade? Eureka!’

Om zijn concurrenten bij te houden – de BMW S 1000 RR wordt vaak gezien als de segmentleider – leent de Honda CBR1000RR-R Fireblade invloeden van Honda’s MotoGP-fiets. Je weet wel, die ene waarop Marc Marquez maar niet ophoudt met het winnen van kampioenschappen. De nieuwe Fireblade is vrij extreem.

De Honda CBR1000RR-R Fireblade weegt slechts 201 kilo en produceert 218 pk (217,76 als we de kW’tjes precies omrekenen). Dat komt neer op 1.082 pk per ton. Stel je voor dat je een Honda Civic met meer dan 1.000 pk hebt. Een McLaren 720S met dezelfde pk/gewichtsverhouding zou meer dan 1.200 pk hebben.

Het vermogen komt uit een 1,0-liter viercilinder die tot een geweldige 14.500 tpm klimt. Dat hou je in de gaten op een nieuw TFT-scherm. Verder krijgt de fiets Brembo-remmen, Ohlins-dempers en een lading tech die je kent uit de autowereld, zoals launch control en keyless go.

Reacties

  • Rienk heeft op 6 november 2019 geschreven:

    Die F1 motoren kosten waarschijnlijk per cylinder evenveel als de hele Honda en hoeven niet lang mee te gaan. Een MotoGP machine zal nog wel meer vermogen hebben, al zal de limiet van hoeveel je kan gebruiken wel in zicht komen.
    PK per ton vind ik voor motoren trouwens toch beetje anders dan voor auto’s. Er moet nog een bestuurder bij en die 100 kilo in de auto ( beetje ruim) of op een motor die maar 200 kilo weegt geeft nogal een verschil. Desalniettemin waanzinnig veel vermogen en veel bereikbaarheid dan zo’n Supercar.

    Reageer
  • Rob heeft op 5 november 2019 geschreven:

    Formule 1 v8 2.4 1000pk..atmosferisch 19.000 tpm

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear