Hij is nog niet helemaal af – dit is een prototype – maar wat ie laat zien, belooft veel goeds. Dit wordt een Type R zoals je ‘m zou verwachten. Daarnaast: het wordt ook wel eens tijd dat Honda uit haar winterslaap komt.

Honda kan wel een zetje in de goede richting gebruiken. De Nederlandse verkoopcijfers zijn om te janken zo slecht (2013: 2.000 auto verkocht); de Nederlandse importeur moest stoppen en is samengevoegd met de Belgische. Knap als je dan toch een fuifnummer in huis weet te halen. Want zo mag je de Civic Type R best noemen. Een paar maanden geleden werden we al lekker gemaakt met een filmpje waarin de hot hatch werd aangekondigd.

Een belangrijk moment, want het is een aantal jaar bijzonder stil geweest rond het sportieve topmodel. Extra opvallend is dat de Type R een onvervalste en prettige ouderwetse branieschopper met een vette turbomotor wordt. Een groter contrast met de Insight en de Civic Hybrid kun je je haast niet voorstellen. Hij schreeuwt en hijgt zoals alleen zo’n maniakale viercilinder dat kan. Deze hete Civic grijpt terug op voorgangers uit de jaren tachtig en negentig, waarin brute kracht en mechanische hoogstandjes voor het grootste rijplezier zorgden.

Maar de Type R is meer. Het is ook een marketingtool, een uithangbord dat Honda weer op de kaart moet zetten. Een troef hebben ze al in handen en dat is het feit dat deze gepeperde Civic straks de snelste voorwielaangedreven hot hatch van de Nürburgring is. De auto komt pas op de markt als de rondetijd op het Duitse circuit onder de acht minuten ligt. Oorspronkelijk richtte Honda zich op het ronderecord van de Renault Mégane 265 Trophy, waarvan acht seconden moesten worden afgesnoept, maar inmiddels is Seat met de Leon Cupra 280 al onder de acht minuten gedoken, dus moet Honda extra hard aan de bak. WTCC-coureur Gabriele Tarquini heeft er zijn handen vol aan, want 300 pk op alleen de voorwielen is lastig te temmen.

De motor is een geheel nieuw ontwikkelde 2,0-liter met één turbo en uiteraard VTEC-kleptiming. Er moet minimaal 280 pk uit het blok komen. Over anderhalf jaar komt de Civic Type R op de markt en naar verwachting hebben de ingenieurs dan 300 pk uit het blok weten te persen. De ‘expeditieleider’ voor deze klus is Suechiro Hasshi. Hij vertelt: ‘We zitten nu op 280 pk, maar dat wordt meer. Buitenstaanders zeggen dat het onmogelijk is om met de huidige wielophanging meer vermogen naar de weg te brengen, maar het woord "onmogelijk" kennen we niet.’

Voor een heel vroeg voorproefje gingen we naar Honda’s eigen Tochigi-circuit. Dit haalt het niet bij de bochten die je op de Nürburgring tegenkomt, maar op één of andere manier hebben we het gevoel dat het helemaal goed gaat komen. Dat merk je gewoon vanaf het moment dat je achter het stuur stapt en de versnelling inlegt. Opvallend is dat de Type R een conventionele koppeling heeft, een zeldzaamheid tegenwoordig. Hippe flippers zoek je tevergeefs. Alles wat je intrapt of waar je aan draait, voelt direct en vertrouwenwekkend aan. Zoals het een Type R betaamt is er een titanium pookknop, de stoelen zijn geweldige semi-racekuipjes. Dit voelt goed.


Je moet echt je best doen om de Civic Type R vloeiend van z’n plek te krijgen. Dat is geen kritiek, maar juist een compliment. Een volbloed hete hatch mag best nukken hebben en dat past ook in die traditie. De versnellingsbak vraagt om een stevige hand en onderin het toerengebied is de pep niet overweldigend. Maar tussen 2.000 en 5.000 tpm is de motor helemaal bij de pinken en is de beer los met dik 400 Nm koppel. De toerentellernaald vliegt als een bezetene richting het rood, het ideale toerengebied is groen gekleurd. De vermogensexplosie lijkt weinig effect op de koersvastheid te hebben, dus er is afgerekend met torque steer: de voorwielen kunnen het koppel aan zonder dat het stuur uit je handen trilt. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, is onbekend, maar effectief is het wel. We zullen later wel van Hasshi horen wat het geheim van de smid is.

De Type R heeft gewoon de torsieas die ook onder de standaardauto zit, dus geen fraaie multi-link-ophanging zoals de Focus ST of de Golf GTI. Overigens zou het wel kunnen zijn dat de instelbare Sachs-dempers die de Civic Tourer op de achteras heeft hun weg vinden naar de Type R. Dat zou, in combinatie met een mechanisch limited-slip-differentieel fijn zijn, want zelfs op het aalgladde asfalt van het circuit kregen we al flink wat klappen te verduren. Hoe zou dat wel niet op een pokdalige b-weg uitpakken?

Echt fantastisch is hoe je je ideale lijn kunt aanhouden: jij bent de baas over de richting die de neus moet volgen. Voor een nog directere rijbeleving is een druk op de ‘R’ voldoende. De stuurbekrachtiging doet dan ten faveure van het stuurgevoel een stapje terug, het gaspedaal reageert alerter op je voetbeweging. Ook de tractiecontrole houdt zich wat langer op de vlakte. Je krijgt dus alle ruimte voor wat Spielerei. Het geeft je alle vertrouwen dat het met die rondetijd op de Nürburgring goed komt.

De Type R is geen wolf in schaapskleren. Hij oogt agressief en dynamisch en zeker in de matzwarte lak van het prototype zie je gelijk dat de Civic op oorlogspad is. Getuige het woeste spoilerwerk wordt alles op alles gezet om de luchtstroom de balans van de auto niet te laten verstoren. Hasshi-san geeft aan dat ook op dat gebied nog werk verzet wordt en dat de Type R nog niet zijn uiteindelijke uiterlijk heeft. Vooral de achterspoiler is nog in volle ontwikkeling en ook de 19-inch Continentals van het prototype zijn niet de definitieve banden. De productieauto zal op speciaal ontwikkelde banden staan. En Honda heeft zichzelf nog een klus opgelegd: de laagste CO2-uitstoot in z’n klasse. ‘De strijd is geopend’, lacht Hasshi.

Je verwacht het niet van ons, maar we vragen ons af of de ontwikkeling wel verder moet gaan. Is het niet beter om hier te stoppen en wat scherpe randjes van de huidige auto af te schaven? Anders zou het wel eens zo kunnen zijn dat deze bom-in-wording weliswaar op de Nürburgring hoge ogen gooit, maar totaal ongeschikt wordt voor dagelijks gebruik.


Honda Civic Type R (prototype)



16/20



Motor

1.998 cc

viercilinder turbo

300 pk / 405 Nm



Aandrijving

voorwielen

6v handbak



Prestaties

0-100 in 5,5 s

260 km/u



Verbruik/milieu

7,0 l/100 km

170 g/km CO2



Afmetingen

4.300 x 1.770 x 1.470 mm (L x B x H)

2.595 mm (wielbasis)

1.400 kg



50 l (benzine)

477 l (bagage)



Prijzen

NL n.n.b.

BE n.n.b.



Het vonnis

De eerste ervaring met de Type R is veelbelovend, maar kennen de ontwikkelaars hun grenzen? Want wat boeit jou het wat de tijd op de ‘Ring is? Niks toch? De Type R moet gewoon een zachte prijs krijgen

Reacties

Meer van TopGear