Testobject: Honda e
Uitvoering: Advance
Locatie: Valencia
Weersomstandigheden: 15 graden en nattig

Ah, moet deze auto mij uit een Model 3 krijgen?

Nee, dit is verfrissend. Even geen elektrische auto die de volgende ‘Tesla-killer’ is of de supercarwereld op z’n kop moet zetten met acceleratietijden waar André Kuipers nog eng van wordt. Nee, de Honda e moet het alternatief worden voor een Fiat 500 en moet het hebben van dezelfde schattigheid. Het is de eerste in een golf goedkopere EV’s, waarbij we nadrukkelijk niet ‘goedkope’ zeggen. De prijzen beginnen bij 35.330 voor de instapper, de Advance kost 3.000 euro extra en als je een andere kleur wilt dan geel, dan komt er 660 euro bovenop.

Even snel de specificaties: 136 pk en 315 Nm. De Advance biedt zelfs 154 pk. Het vermogen gaat naar de achterwielen en de 0-100-tijd is 9, of 8,3 seconden voor de krachtigere versie. Het bereik van de Honda e is 220 km en de stroom komt uit een 35,5-kWh accu. Met een snellader is de accu binnen met half uur volledig vol. Spiegels, daar doet Honda niet meer aan, want zowel de buitenspiegels als de binnenspiegel laten camerabeeld zien in deze Advance-uitvoering.

Hoe rijdt de Honda e?

De Honda e is lekker kwiek en schiet snel van z’n plek. De 0-50-tijd is niet bekend, maar ga uit van ‘meer dan snel genoeg’. Complimenten aan de afstelling van de motor, de acceleratie is nooit schokkend en altijd progressief. En – in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Twingo – kunnen we je melden dat je daadwerkelijk de achterkant kunt laten uitbreken op de natte straatstenen van Valencia – zelfs met de tractiecontrole aan.

De kleine EV stuurt licht en direct en geeft een beetje feedback, in ieder geval meer dan de Fiat 500. De draaicirkel is 8,6 meter, zeer handig voor in de stad. Voor zo’n kleine auto weegt de Honda e flink wat: 1.500 kilo. Dat voel je overigens niet, omdat hij heel subtiel overhelt en weer snel van z’n plek spurt. Ook op B-wegen voelt de Honda e zich uitstekend thuis en op de snelweg staat hij prima z’n mannetje.

Top, nog minpunten?

De cameraspiegels op de Honda e zijn op papier een goed idee, maar ze zijn te ver naar onderen gemonteerd en je ziet vooral de achterste wielkasten. Je kunt het beeld instellen op breedbeeld, wat een iets beter overzicht geeft, maar het helpt niet genoeg. In de binnenspiegel lijkt het alsof iedereen aan het bumperkleven is, al zal dat vooral wennen zijn.

Hoe is de binnenkant verder?

Honda noemt het een lounge-interieur en als jouw lounge zes televisies heeft, dan klopt dat. Twee zijn de buitenspiegels, eentje toont de tellers, dan is er nog de binnenspiegel en dan krijgen beide personen voorin beiden nog eens scherm om bijvoorbeeld mee te navigeren. Een beetje wat de Taycan ook heeft, dus. Naast een bak USB-poorten, biedt het interieur ook een HDMI-aansluiting voor een PS4, of iets dergelijks. Verder is het een modern retro-interieur dat lijkt door een binnenhuis-architect te zijn ontworpen. Heel geslaagd.

Welke Honda e moet ik kiezen?

Je verwacht van ons dat we altijd de krachtigste aanraden, maar in dit geval kun je de 3.000 euro op zak houden (en daarvan een andere lak kiezen dan geel) en de instapper nemen. De extra prestaties van de Advance zijn verwaarloosbaar en dan heb je ook niet die binnenspiegel. Je moet met de actieradius kunnen leven en de hoge prijs. Aan de andere kant: als je een keer meer dan 150 kilometer achter elkaar rijdt, dan kun je best een keer 30 minuten wachten bij de laadpaal. Of leen je de auto van iemand anders.

Reacties

  • Peter heeft op 28 januari 2020 geschreven:

    Ik heb er zelf ook al in mogen zitten en wat me opviel was toch de ruimte van binnen, ook de hoofdruimte achterin.
    Natuurlijk moet je het dashboard mooi vinden, maar bijzonder is hij wel. Je kunt zelfs de beelden swipen zodat je bv de radio rechts hebt en de navigatie voorraan.
    Ook kun je deze E uitlenen aan bv zoon of dochter, je machtige haar voor een uur en langer niet….en dat alles via een app op je mobiel.
    Ook is hij 360 gr rond digitaal zichtbaar op de weat duurdere versie. Kortom…een auto vol techniek en dat kost inderdaad wat meer. Maar daarbij komt ook dat je voor kwaliteit betaald en zeg nu zelf….Honda is toch wel kwaliteit.
    En oh ja…die draaicirkel is zo klein dat keren op de weg bijna overbodig is geworden, het is draaien op de weg…handig voor in de steden.
    Kortom….alweer een bijzondere Honda

    Reageer
  • TG heeft op 28 januari 2020 geschreven:

    Ideaal voor grote steden waar teveel luchtvervuiling is maar helaas wel zeer jammer dat dit soort bedragen te groot zijn waar ze het hard nodig hebben.
    Als Tesla VolksWagen Toyota Honda Tata Lada enz samen een budget EV maken dus zonder OLED beeldscherm en camera buitenspiegels HDMI overdreven veel vermogen (trekhaakverwarming) dan kunnen we veel eerder echte veranderingen waarmaken.
    Fietsen kan altijd nog.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)