Inmiddels weet je het: elke zaterdag nemen we een snoekduik in de database van de RDW om een lijstje te produceren over het Nederlandse wagenpark. Deze week waren we benieuwd wat de auto’s met het hoogste trekgewicht van Nederland zijn, waarbij we kijken naar de toegestane geremde massa.

We hebben het hier niet over een lullige boedelbak. Dit zijn auto’s die een gewicht kunnen voortslepen waar je schoonmoeder nog een dikke buiging voor zou maken, als haar pens niet in de weg zat. Hieronder vind je het lijstje van auto’s op gele platen die het meeste kunnen en mogen trekken, volgens de kentekengegevens. Vaak kwamen we meer dan één exemplaar tegen met dezelfde specificaties. In dat geval hebben we het bereik van de bouwjaren naast de naam gezet.

Auto’s met het hoogste trekgewicht van Nederland

Toyota Land Cruiser (2003) – 7.500 kilo
Jeep Wagoneer (1969 t/m 1979) – 6.965 kilo
Jeep Cherokee Chief (1975 t/m 1979) – 6.965 kilo
Toyota Land Cruiser 200 (2008) – 6.500 kilo
Mercedes Unimog (1965 t/m 1971) – 4.750 kilo
Ford Excursion V10 (2001) – 4.536 kilo
Land Rover 88 (1982) – 4.240 kilo
Land Rover Range Rover (1987 t/m 1994) – 4.000 kilo
Chevrolet Chevy Van (1999 t/m 2004) – 3.946 kilo

Reacties

  • Barth heeft op 27 maart 2020 geschreven:

    Da’s geinig. Nu heb ik zelf toevallig zo’n Jeep maar daar staat geen trekgewicht op kenteken. Om dat te veranderen zouden wat kentekens welkom zijn. Kan ik ook zo’n snoekduik nemen?

    Reageer
  • Shiny heeft op 8 februari 2020 geschreven:

    Nu we toch niet harder dan 100 mogen, kan er wel een dikke landcruiser voor de deur!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear