Hyundai i30 N komt buitenspelen

Het eerste warme klepkontje van Hyundai!

Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N

Al jaren heeft Hyundai een poster boven het bed hangen met idolen als de Volkswagen Golf GTI, de Ford Focus ST en de Renault Mégane RS. Nu is het merk eindelijk groot en sterk genoeg om mee te spelen met de grote jongens. Dat doen ze met de Hyundai i30 N: de hot hatchback van het merk, en de eerste auto onder het N-label .

Hoe heet is de Hyundai i30?

De Koreanen schroeven een 2,0-liter turbomotor in de Hyundai i30 N met 250 pk of 275 pk voor de Performance-variant. Daarmee sprint de Koreaanse klepkont in respectievelijk 6,4 en 6,1 seconden naar 100 km/u. Niet bijster snel voor het vermogen dat de i30 N heeft, zeker niet als je nagaat dat Launch Control een handje helpt. Die 1.400 kilo helpt dan weer niet mee. Het hele zooitje is trouwens – uiteraard – ontwikkeld op de Nürburgring. Slecht nieuws voor je aambeien, dus.

Lekker belangrijk, die sprinttijd

Inderdaad. Bij een warme scharnierbil gaat het niet om rauwe performance. Rijplezier is de maatstaf. De Koreaanse interpretatie van rijplezier kun je niet aflezen van een papiertje. Dat moeten we dus zelf gaan ervaren. Maar als het iets is als Gangnam Style, zit dat wel snor.

Wat zijn de leuke speeltjes op de Hyundai i30 N?

De Hyundai i30 N geeft automatisch tussengas als je terugschakelt. Met de handbak dus! Dat zie je niet veel in dit segment. Het Launch Control-systeem zorgt dat je bij maximaal optrekken niet te veel rubber achterlaat op het asfalt. Het systeem treedt in werking door het gaspedaal tot de bodem in te trappen en binnen vijf seconden het koppelingspedaal los te laten. Lekker simpel.

Afhankelijk van de gekozen rijmodus kan de bestuurder het uitlaatgeluid harder of zachter laten klinken dankzij het uitlaatsysteem met ingebouwde kleppen. Een nep-LSD (Limited Slip Differential, ouwe snoepert) remt in de bochten het wiel met te weinig grip bij, zodat de krachten goed verdeeld worden.

Wanneer komt de Hyundai i30 N?

De Europese marktintroductie staat gepland voor eind 2017. Iets daarvoor komt Hyundai ongetwijfeld met de prijs. Hopelijk weten ze die (inclusief BPM en BTW) onder die van bijvoorbeeld de Golf GTI of de Focus ST te houden.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken