Hyundai’s meest potige SUV, de Santa Fe, is compleet vernieuwd. Hij is in alle richtingen wat gegroeid, z’n uiterlijk voldoet nu aan de moderne Hyundai-designtaal en z’n motoren zijn opgefrist zodat ze minder vieze luchtjes uitstoten. De vraag is: is het voldoende om van deze Santa Fe weer zo’n megahit te maken als de eerste generatie was?

Dat wordt een aardige opgave, althans in Nederland. De belastingmaatregelen van de laatste jaren hebben het bestaan van dit soort auto’s aanzienlijk bemoeilijkt, en die ontmoedigingsslag zal nog wel even door blijven gaan. Toch denkt Hyundai een breed publiek aan te kunnen spreken met de nieuwe Santa Fe, mede door z’n uitstraling, comfort en verbeterde kwaliteit.

De motoropties bestaan uit twee diesels van 2,0 en 2,2 liter, waarvan de grootste de minste CO2 uitstoot: 145 g/km. Niet gek. Ook is er nog een benzineoptie in de vorm van een 2,4-liter viercilinder met 193 pk (197 g/km). Je kunt kiezen uit een handbak of automaat, en natuurlijk moet je er ook voor zorgen dat je vierwielaandrijving hebt. Vanaf deze zomer staat de nieuwe Santa Fe in de showroom.

Reacties