Utrecht noemt het ‘laadlantaarns’ en voor nu plaatst de gemeente twee stuks. Eentje in (op?) Kanaleneiland en eentje in Ondiep. Volgens de gemeente worden laadlantaarns wel meer neergezet in nieuwbouwwijken, maar er zijn nog maar weinig plaatsen waar de bestaande straatverlichting wordt omgebouwd tot laadpaal. En dat terwijl het een uitstekend idee lijkt.

Het grote voordeel is dat de laadlantaarns eenvoudig te realiseren zijn. Gemeente Utrecht meldt: ‘Het vinden van geschikte locaties wordt steeds moeilijker, omdat de beschikbare ruimte in de stad steeds kleiner wordt. Laadlantaarns kunnen een stuk sneller worden geïnstalleerd, omdat het laadkastje direct aan de lantaarnpaal wordt gemonteerd en geen extra ruimte inneemt.’

Het aantal laadpunten in Utrecht kan verdubbeld worden

Momenteel zijn er in Utrecht ruim 1.500 publieke laadpalen. Door lantaarnpalen om te bouwen, kan dit aantal meer dan verdubbeld worden. De elektriciteitskastjes zijn de zwakste schakels van het geheel. Elk kastje heeft genoeg capaciteit voor drie laadlantaarns. Er zijn 600 kastjes, dus potentieel kunnen er 1.800 publieke palen bijkomen in Utrecht.

Lees ook: Utrecht gaat ook lawaaiflitspalen inzetten

De laadpaal wordt aangesloten op een reserve-ader in de elektriciteitskabel van de lantaarnpaal. Er hoeft dus niet gegraven te worden voor extra bekabeling. Wil jij kijken of de lantaarn minder fel gaat branden als je je elektrische auto oplaadt? Ga dan naar Kanaleneiland, want dat is een publieke paal. De laadlantaarn in Ondiep is alleen voor deelauto’s van het bedrijf ‘We Drive Solar’.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear