Het liefst zouden we je alvast alles vertellen over de nieuwe Porsche Taycan, want op uitnodiging van Porsche mochten we al de eerste volledig elektrische Porsche bekijken en zelfs ervaren. Meer dan dat de auto vier wielen heeft, mogen we helaas niet prijsgeven. En als we ‘m ontzettend indrukwekkend vonden, mogen we dat ook niet vertellen (hint, hint). Voor nu mogen we alleen het interieur van de Porsche Taycan verklappen.

Wil je klanten bij Tesla losweken, dan moet het interieur van je nieuwe elektrische auto een technofeestje zijn. Maar knijp met je ogen en je zult de onmiskenbare lijnen en indeling van de klassieke 911’jes herkennen. Het klokkenspel achter het stuur bestaat uit een stel ronde tellers zoals de oer-Elfjes, maar dan volledig digitaal. Er zijn vier soorten lay-outs voor het scherm; zo kun je ook kiezen voor een Pure Mode met alleen essentiële info als snelheid en navigatiepijlen. Aan de zijkanten van het scherm vind je aanraakpunten voor verlichting en onderstelinstellingen.

Porsche gebruikte een speciale coating op het 16,8-inch digitale instrumentarium om schitteringen en weerkaatsingen tegen te gaan. De coating maakt een afdekkap overbodig en deze is ook niet optioneel te bestellen. Simplistisch is het zeker, maar tegelijkertijd oogt het wat onafgewerkt. Hopelijk is het slechts een kwestie van wennen.

Het schermfestijn stopt daar niet. In totaal kun je vijf schermen in de Porsche Taycan bestellen: eentje achter het stuur, eentje in het midden als navigatie, daaronder nog eentje met haptische feedback voor de verwarming, optioneel nog eentje naast de navigatie en nog eentje voor de achterste passagiers voor de verwarming. Een head-up display volgt later ook nog.

Het extra scherm naast de navigatie is in principe een kloon van het hoofdscherm. Hier kan de passagier bijvoorbeeld alvast een volgende bestemming opzoeken terwijl de navigatie op het hoofdscherm in beeld blijft. Of een nieuw nummer afspelen. Het enige wat niet kan, is rij-modi en dergelijke bestuurdersfuncties bedienen.

Acht schermen in het interieur van de Porsche Taycan

In het echt zag deze verzameling displays er, vooral omdat ze niet in elkaar doorlopen, wat aftermarket uit. Oh, en als je Tesla Model S-eigenaren helemaal jaloers wilt maken, dan knal je nog twee schermen in de hoofdsteunen zodat je passagiers de nieuwste Spongebob kunnen zien. Net een aflevering die je nog niet kende. Dan heb je, inclusief head-up, dus acht schermen.

Door de gigantische hoeveelheid displays werden alle overige knoppen overbodig. Op het dashboard vind je slechts één knop: die van de alarmlichten. De schakelpook vind je waar bij een normale auto de sleutel zit. Een gek gezicht voor een Porsche, want nu lijkt het alsof er een sleutel rechts van het stuur zit. De startknop zit overigens wel links van het stuur.

Eigenaren van de Porsche Taycan doen er goed aan om kleine snuisterijen als Tic Tacs te weren uit hun interieur. De (digitaal bediende) ventilatiegaten zijn dermate groot en diep dat het voor kinders verleidelijk is om er iets in te werpen. Maar ach, door de bloedsnelle acceleratie vliegen eventuele verdwaalde voorwerpen er net zo snel weer uit.

Je weet nu hoe het interieur van de Porsche Taycan eruitziet. Op 4 september krijg je de volledige auto te zien.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)