Interview met Elon Musk

De historie wijst uit dat je Elon Musk serieus moet nemen als hij met een lange-termijnplan komt. Eens zien wat hij ditmaal in gedachten heeft.

Interview met Elon Musk
Interview met Elon Musk
Interview met Elon Musk
Interview met Elon Musk
Interview met Elon Musk
Interview met Elon Musk
Interview met Elon Musk Semi-Autonoom rijden brengt enorme risico's
Interview met Elon Musk
Interview met Elon Musk
Interview met Elon Musk
Interview met Elon Musk
Interview met Elon Musk
Interview met Elon Musk
Interview met Elon Musk
Interview met Elon Musk Semi-Autonoom rijden brengt enorme risico's
Interview met Elon Musk

In januari 2007 bracht TopGear een bezoek aan Tesla en reed in het prototype van de Roadster. Het pr-team legde uit dat Musk een duidelijk plan gepresenteerd had voor een wereldwijde opmars van aardolie-vrije auto’s. Allereerst wilde hij een paar Roadsters bouwen, want meer konden ze nog niet betalen. Daarna wilden ze de opbrengst gebruiken om een dure sedan te ontwerpen die de codenaam ‘White Star’ droeg (de Model S). Met het geld daarvan zou een elektrische auto ontwikkeld worden voor de massa (de Model 3). Tien jaar geleden wees hij er ook op dat een van zijn andere bedrijven, SolarCity, ons groene elektriciteit zou verkopen. Hoe staat Musk er inmiddels voor?

Gigafabriek (1)

Als de Tesla-Panasonic-accufabriek bij Reno, Nevada, in 2020 af is, zal dit het gebouw zijn met het grootste oppervlak op aarde. Ze zullen er meer lithium-ion-accu’s maken dan de totale wereldproductie van 2013. En de ambitie van Musk reikt verder: hij wil meer van deze fabrieken bouwen.

Model 3 (2)

Dit is dus de elektrische auto voor de massa, die eind volgend jaar in Amerika en in 2018 in Europa zal verschijnen. Hij zal ongeveer de prijs hebben van een normale BMW 3-serie. De goedkoopste variant heeft een actieradius van 345 kilometer, spurt van 0 naar 100 km/u in 6,0 seconden en is op te laden bij Tesla’s bekende Supercharger-stations. Meer kracht, AWD, een grotere reikwijdte, luchtvering en autopilot zijn opties. Ongeveer 400.000 klan­ten hebben reeds een aanbetaling gedaan. Of Tesla het prijsdoel haalt, hangt af van hoe goedkoop ze de accu’s kunnen produceren, vandaar de gigafabriek.

Opslag (3)

De gigafabriek zal niet alleen maar accu’s voor auto’s maken. Tesla produceert ook de Powerwall, een batterij die je aan je muur kunt hangen en waar je energie in opslaat. Ook maken ze dit soort producten voor toepassing in de industrie. Dit is belangrijk omdat wind- en zonne-energie onvoorspelbaar zijn in hun opbrengst. Onthoud, Musks ambitie is om de wereld van de fossiele brandstoffen af te houden.

SolarCity (4)

Musk moedigde twee van zijn neven aan om een foto-elektrisch bedrijf te beginnen, en al gauw werd hij zelf aandeelhouder en baas. Nu is Tesla bezig dit bedrijf in te lijven. Musk wil zonnedaken installeren waarin tevens accu’s worden opgeladen. Zo kun je niet alleen je huis en auto van energie voorzien, maar heb je nog extra opslag. En Musk benadrukt dat ze ‘prachtig’ zullen worden.

Autopilot (5)

De Tesla-baas zegt dat het niet van de technologie afhangt wanneer auto’s volledig autonoom kunnen rijden, maar van de lokale regel- en wetgeving. Hij zegt dat de tijd hiervoor rijp is als de voertuigen met autopilot tien miljard kilometers hebben gereden onder menselijke supervisie. Het huidige autopilotsysteem zal het bètalabel behouden totdat het statistisch gezien tien keer veiliger is dan een mens achter het stuur. De benaming ‘bèta’ benadrukt dat het systeem nog verbeterd wordt, en tevens wil men hiermee de bestuurders scherp houden. Het werkt nu nog maar op bepaalde wegen, dus ook de omvang moet worden uitgebreid.

Delen

De meeste auto’s worden maar 5 tot 10 procent van de tijd gebruikt. Musk heeft daar een app voor bedacht, die werkt tegen de tijd dat de auto’s geheel autonoom kunnen rijden. Tesla-bezitters wiens auto geparkeerd staat, kunnen zo toestaan dat hun auto door een ander opgeroepen wordt als een taxi (zonder bestuurder). Zo kan de eigenaar inkomsten genereren. Musk denkt dan ook dat het niet nodig is een goedkopere auto dan de Model 3 in de markt te zetten.

SpaceX (6)

Musk wil niet alleen dat de wereld overstapt op duurzame energie. Hij wil dat mensen op andere planeten gaan wonen, om te beginnen op Mars. In 2002 startte hij SpaceX en dit is het eerste commerciële bedrijf dat het ISS bevoorraadt. Hij plant de eerste bemande missie naar Mars in 2025.

Pick-ups, bussen, trucks

Aangezien Amerikanen graag pick-ups kopen, wil Musk er eentje ontwikkelen. Daarnaast belooft hij ons volgend jaar elektrische bussen en vrachtwagens. Deze zouden zonder chauffeur kunnen rijden, waarmee de kosten drastisch omlaaggaan. Een groepje kleinere bussen kan je van deur tot deur brengen. Bijkomend voordeel is dat de elektrische reuzen snel kunnen optrekken, en dus het verkeer niet meer ophouden.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken