Twintig jaar geleden presenteerde Audi de eerste RS 6. Hij versloeg meteen de concurrenten van BMW en Mercedes op het gebied van vermogen. Maar dit was niet genoeg voor de fijnproevers van Abt, en die gaven de auto nog meer power. Heel cool vonden we dat toen. We konden er geen genoeg van krijgen. Tenminste, dat dachten we. Maar zitten we ook nog te wachten op deze Abt Audi RS 6 Legacy Edition?

Het is de zoveelste geëvolueerde RS 6 van Abt die volgens het bedrijf een ontwerp heeft ‘zonder compromissen’. Dat wil zeggen een grotere spoorbreedte, nieuwe zijskirts tussen de grotere 22-inch lichtmetalen velgen. Verder zijn er uiteraard wat koolstofvezel flapjes – zelfs op de spiegels – en een koolstofvezel klep boven de motor.

Maar, het is wel weer de zoveelste gelimiteerde stationwagen van Abt. De RS 6-R werd al in beperkte oplage omgebouwd. Om die iets minder bijzonder te maken kwam ineens de Johann Abt Signature Edition. En nu is er ook nog deze Abt RS 6 Legacy Edition – die er eigenlijk niet heel veel toevoegt. Hebben ze de RS niet te veel uitgemolken inmiddels?

Gelukkig doet Abt ook wat aan de onderdelen je niet meteen ziet. Zoals de ophanging. Die van Audi heeft plaats moeten maken voor de veringen en dempers van Abt. Daarnaast zijn er nieuwe turbo’s, een verbeterde intercooler en ‘geoptimaliseerde’ luchtinlaten in de grille. Een nieuwe ECU moet het extra vermogen temmen.

Specificaties van de Abt RS 6 Legacy Edition

Het vermogen heeft nu ‘volwaardig respect’ nodig volgens Abt. Voorheen kon je inderdaad als een malloot te keer gaan met het gaspedaal, denken we. Door de upgrade produceert de 4,0-liter V8-motor nu 760 pk en 920 Nm. Het sprintje van 0 naar 100 km/u duurt een halve seconde minder lang dan in de gewone RS 6 (3,1 seconden tegenover 3,6 seconden).

Vanbinnen geeft Abt, het automerk uit Ingolstadt een subtiele vlakke hand op de wang. De kwaliteit van de bekleding moest beter, dus dat heeft Abt ook aangepakt. Er worden maar tweehonderd exemplaren van de Audi RS 6 Legacy Edition gebouwd. Het hele pakket kost 102.600 euro. En nee, daar zit de RS 6 nog niet bij. Wil je het laten monteren? Dan betaal je ook nog eens 11.462 euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)