
Twintig jaar geleden presenteerde Audi de eerste RS 6. Hij versloeg meteen de concurrenten van BMW en Mercedes op het gebied van vermogen. Maar dit was niet genoeg voor de fijnproevers van Abt, en die gaven de auto nog meer power. Heel cool vonden we dat toen. We konden er geen genoeg van krijgen. Tenminste, dat dachten we. Maar zitten we ook nog te wachten op deze Abt Audi RS 6 Legacy Edition?
Het is de zoveelste geëvolueerde RS 6 van Abt die volgens het bedrijf een ontwerp heeft ‘zonder compromissen’. Dat wil zeggen een grotere spoorbreedte, nieuwe zijskirts tussen de grotere 22-inch lichtmetalen velgen. Verder zijn er uiteraard wat koolstofvezel flapjes – zelfs op de spiegels – en een koolstofvezel klep boven de motor.
Maar, het is wel weer de zoveelste gelimiteerde stationwagen van Abt. De RS 6-R werd al in beperkte oplage omgebouwd. Om die iets minder bijzonder te maken kwam ineens de Johann Abt Signature Edition. En nu is er ook nog deze Abt RS 6 Legacy Edition – die er eigenlijk niet heel veel toevoegt. Hebben ze de RS niet te veel uitgemolken inmiddels?
Gelukkig doet Abt ook wat aan de onderdelen je niet meteen ziet. Zoals de ophanging. Die van Audi heeft plaats moeten maken voor de veringen en dempers van Abt. Daarnaast zijn er nieuwe turbo’s, een verbeterde intercooler en ‘geoptimaliseerde’ luchtinlaten in de grille. Een nieuwe ECU moet het extra vermogen temmen.
Specificaties van de Abt RS 6 Legacy Edition
Het vermogen heeft nu ‘volwaardig respect’ nodig volgens Abt. Voorheen kon je inderdaad als een malloot te keer gaan met het gaspedaal, denken we. Door de upgrade produceert de 4,0-liter V8-motor nu 760 pk en 920 Nm. Het sprintje van 0 naar 100 km/u duurt een halve seconde minder lang dan in de gewone RS 6 (3,1 seconden tegenover 3,6 seconden).
Vanbinnen geeft Abt, het automerk uit Ingolstadt een subtiele vlakke hand op de wang. De kwaliteit van de bekleding moest beter, dus dat heeft Abt ook aangepakt. Er worden maar tweehonderd exemplaren van de Audi RS 6 Legacy Edition gebouwd. Het hele pakket kost 102.600 euro. En nee, daar zit de RS 6 nog niet bij. Wil je het laten monteren? Dan betaal je ook nog eens 11.462 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.





Waarom we de vernieuwde Audi S6 in Nederland niet mogen hebben



Bestuurder Audi RS 6 vergeet dat auto in z’n achteruit staat bij dragrace (en tikt filmer aan)


Audi gooit typeaanduidingen om: A4 wordt A5, A6 wordt A7


Kan de Audi RS 6 een setje retrowielen hebben?



De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024





Kooptip: Je ziet vast wel wie de vorige eigenaar was van deze ‘super dikke Audi’




Waarom we de vernieuwde Audi S6 in Nederland niet mogen hebben


Man vergeet AirTag in gecrashte auto en vindt zijn Audi in Polen terug


Waarom de Audi S1 Hoonitron de beste elektrische racer van dit moment is


Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?


Audi gaat aan het einde van 2023 beginnen met het testen van F1-motoren



Bestuurder Audi RS 6 vergeet dat auto in z’n achteruit staat bij dragrace (en tikt filmer aan)


Zoveel kilometer per jaar kun je gratis rijden met het nieuwe zonnedak van de VW ID. Buzz


Volgend jaar kun jij jouw elektrische auto laten ombouwen om draadloos te laden


Abt bouwt Transporters om tot volwaardige campers (met dikke wielen en aero)


Abt bouwt jouw diesel-Transporter om naar elektrisch


Oef: Dit is de duurste Audi die in 2022 in Nederland is verkocht



De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024


Audi houdt een terugroepactie omdat je geen drankje op de achterbank mag knoeien


De Audi RS 6 Avant en RS 7 Sportback Performance krijgen meer vermogen


Audi had gek probleem bij ontwikkeling RS 6: benzinetank begon te loeien


Audi hint naar RS 6 Performance, plus nog een ‘zeer speciale’ uitvoering


Audi RS 6 crasht na weddenschap, en blijkt niet de enige te zijn



Wachten aan de laadpaal is straks geen straf met 190 games in de BMW i5




Waarom we de vernieuwde Audi S6 in Nederland niet mogen hebben


Waarom deze diesel-Mercedes in slechts twee jaar tijd 370.000 (!) kilometer reed


Nieuwe BMW 5-serie: nog geen zes-in-lijn, wel elektrische i5 met 601 pk


Tesla Model S Plaid haalt dankzij Track Pack nu 322 km/u


De nieuwe Mercedes E-klasse is een knappe taxi van de toekomst


Deze Chrysler Pacifica heeft een V8 met 1.500 pk en een koolstofvezel koets


Deze Huracán Super Trofeo met 1.200 pk is helemaal straatlegaal


Utrecht zet lawaaiflitspalen neer, maar herriemakers hebben (nog) niets te vrezen


Deze drempel is de grootste nachtmerrie van deelnemers bij een auto-evenement


Hoeveel minder wordt een Ferrari Purosangue waard als je er 60.000 euro in steekt?


Voor deze enorme Rezvani Tank betaal je minder BPM dan een instap-Golf





Kooptip: Je ziet vast wel wie de vorige eigenaar was van deze ‘super dikke Audi’



De nieuwe Volkswagen ID. Buzz voor 7 personen is de versie die je wilt


Dit is het nieuwe logo van Porsche (en er is best wat veranderd, als je goed kijkt)


De nieuwe Mercedes-AMG C 63 zonder V8-motor is ook nog duurder


Waarom deze speciale Golf R 333 (van een tonnetje) eigenlijk niet zo bijzonder is



Wachten aan de laadpaal is straks geen straf met 190 games in de BMW i5


Je wilt over 11 uur een pizza eten in Milaan, welke auto kies je?


Dit zijn leuke dingen die mensen wel vaker mogen doen in het verkeer





Kooptip: Je ziet vast wel wie de vorige eigenaar was van deze ‘super dikke Audi’



De nieuwe Volkswagen ID. Buzz voor 7 personen is de versie die je wilt


Deze Lancia Delta Evo-rallyauto is volledig elektrisch (0-100 in 1,8 s)


Reacties