
Geef een Porsche-ingenieur de vrije hand en hij zal een allesvernietigende Cayman bouwen. Misschien zelfs eentje met 911-verpletterende prestaties. Het is niet voor niets dat de Porsche 911 RSR, net als de Cayman, de motor in het midden bewaart.
Maar dat past niet in de strategie van Porsche. De 911 moet het opperbaasje zijn. De Cayman GT4 zal daarom nooit sneller zijn dan een GT3. Tenminste, niet uit de Porsche-fabriek. Takayuki Mizumoto, eigenaar van het Japanse M’s Machine Works, dacht daar anders over. De motorsport-ingenieur verdient zijn sushi met het bouwen van onderdelen voor de Super GT-raceklasse in Japan.
Zijn Cayman S (987) is geen werk – hij is plezier. Hij trok de 3,8-liter motor uit een Porsche 911 Cup (997) en plaatste hem in de Cayman. Dat is alvast 460 pk en een genot voor je oren. De neus komt je wellicht bekend voor; die komt van een Porsche 911 GT3 (ook 997). Daarna leegde hij de catalogus van de GT500-klasse van de Super GT op zijn Cayman, inclusief giga-spoiler.
100 kilo lichter
De gehele auto riekt naar autosport. Het interieur is niet aanwezig, een rolkooi voegt stevigheid toe en het koolstofvezel stuur misstaat niet in een Le Mans-racer. Alles wat je open kunt maken (deuren, kleppen) is gemaakt van FRP en de ruiten zijn van polycarbonaat. Een luchtkrik laat je de centrelock-wielen gemakkelijk losmaken. De Porsche Cayman van Mizumoto is 100 kilo lichter dan de Cayman GT4 – en dat was al een gestripte versie. Hadden we al gezegd dat de auto een handbak heeft?
Hoe snel is ie?
Laten we het over rondetijden hebben. De Nissan GT-R Nismo doet Tsukuba in 1:00.29. De GT3 RS doet het in 1:00.70. En de meest extreme Porsche Cayman ter wereld? Coureur Isao Ihashi zette een tijd neer van 58.070. Op een circuit van iets meer dan 2 kilometer is dat echt een enorm verschil.
Missie geslaagd? Nou, niet helemaal, kennelijk, want Takayuki Mizumoto plant alweer een nieuw project. Wederom een Cayman, maar dan met de biturbo-zescilinder uit de Porsche 911 GT2 RS. Oef.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Je kunt nu een koolstofvezel Porsche 914 bestellen met 400 pk

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche had een ‘Cayman’ met een 5,0-liter achtcilinder boxermotor

Tweedehands auto kopen? Dit zijn onze absolute favorieten

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De benzinemotor van de toekomst heeft mogelijk ovalen zuigers, en dat heeft een belangrijk voordeel
