Is een Mercedes-AMG E 63 S geschikt als bedrijfsbus?

Feest op de TopGear-redactie: deze maand ligt nummer 150 in de winkel. We wilden ‘m snel op wat adresjes in Amsterdam bezorgen, dus we zochten geschikt vervoer

Mercedes-AMG E 63 S geschikt als bedrijfsbus
Foto('s): Thijs TimmermansMercedes-AMG E 63 S
Foto('s): Thijs TimmermansMercedes-AMG E 63 S
Foto('s): Thijs TimmermansMercedes-AMG E 63 S
Foto('s): Thijs TimmermansMercedes-AMG E 63 S
Foto('s): Thijs TimmermansMercedes-AMG E 63 S
Foto('s): Thijs TimmermansMercedes-AMG E 63 S
Foto('s): Thijs TimmermansMercedes-AMG E 63 S
Mercedes-AMG E 63 S geschikt als bedrijfsbus
Mercedes-AMG E 63 S geschikt als bedrijfsbus
Mercedes-AMG E 63 S geschikt als bedrijfsbus
Mercedes-AMG E 63 S geschikt als bedrijfsbus
Mercedes-AMG E 63 S
Mercedes-AMG E 63 S
Mercedes-AMG E 63 S
Mercedes-AMG E 63 S
Mercedes-AMG E 63 S
Mercedes-AMG E 63 S
Mercedes-AMG E 63 S
Mercedes-AMG E 63 S geschikt als bedrijfsbus
Mercedes-AMG E 63 S geschikt als bedrijfsbus
Mercedes-AMG E 63 S geschikt als bedrijfsbus

Vervelend. Onze koerier zat thuis na een ski-ongeluk in de Sahara. Normaal vragen we dan Margreet van de webcare om de boel rond te brengen, maar die moest voor haar gekruinde cavia zorgen, die immers een lelijke verkoudheid had. Dus we belden Mercedes-dealer Thijs Timmermans op, of ze niet toevallig een autootje voor ons hadden om een stapel exemplaren van het jubileumnummer van TopGear Magazine rond te brengen. ‘We hebben vast wel iets praktisch. Een E-klasse, misschien?’.

We hadden kunnen weten dat Thijs ons niet zou opschepen met een hakkelende diesel (voor zover zoiets bestaat in een E-klasse). Nee hoor, niet van dat benauwde: gewoon een AMG. Kunnen we aan het einde van de dag concluderen dat de Mercedes-AMG E 63 S een geschikte koeriersbus is? Met wat prakken pasten de grote hoeveelheid nummers in de kofferbak met 540 liter capaciteit. Bovendien kun je je tillende collega’s aanmoedigen met V8-gebrul. Eerste test is geslaagd.

Wat je moet weten over koeriers is dat ze altijd haast hebben. Niet voor niets zie je regelmatig een witte bus met een in geel-rood- of oranje-blauw-gekleurde jas achter het stuur in je binnenspiegel enkele centimeters van je achterbumper. Snel naar het adres lukt de Mercedes wel (612 pk, 3,4 s naar 100 km/u en een top van 300 km/u), maar de grootste winst behaal je bij het adres zelf. Het gegrom, gegorgel en geplof van de 4,0-liter V8 zorgt ervoor dat de ontvangende partij je al met een blij gezicht staat op te wachten. Ze horen je al van mijlenver aankomen.

Assertief parkeren

Het idee van de perfecte bedrijfsbus gaat stuk wanneer je in hartje Amsterdam moet zijn. De doorgewinterde koerier ramt zijn bestelbus op de stoep en gooit zijn overal-parkeren-lichten aan. Je weet wel: de knipperende driehoek op je dashboard. De 20-inch velgen onder de AMG vinden deze assertieve parkeerkunsten minder fijn. En: voor je het weet kun je nergens heen, omdat een leger autospotters om je auto staat. Ook is het oppassen geblazen met stoepranden bij het manoeuvreren om foutgeparkeerde concullega’s en verhuisvrachtwagens.

Klantenservice, onbetaalbaar

En dan het verbruik. De 200 kilometer die wij reden was goed voor 19,2 liter per 100 kilometer. Benzine, dus. En dat gaat nogal snoepen van de winst die je begroot had voor je koeriersbedrijf. Maar: de glimlach als je klanten hun pakketje (of in dit geval TopGear Magazine 150) in ontvangst nemen, dat is toch onbetaalbaar? Of in dit geval: dat is die 199.500 euro meer dan waard.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken