Echt? Nee, niet echt, maar wel voor héél even. Er was in 1963 namelijk een speciale aluminium GT-versie van de E-type, de Lightweight, waarvan de race-afdeling van Jaguar er destijds achttien zou bouwen. De teller bleef echter steken op twaalf exemplaren, en Jaguar heeft nu bedacht dat ze de overgebleven zes chassisnummers alsnog gaan produceren. Mogen wij dit hierbij nomineren tot het Meest Fantastische Idee van het Jaar?

Om de nieuwe E-types te bouwen, trekt Jaguar haar meest kundige medewerkers van stal. Zij zullen de auto's volgens de originele specificaties in elkaar zetten: monococques en carrosseriepanelen van aluminium, weinig chroom, een kaal interieur en een heerlijke, eveneens uit aluminium opgetrokken 3,8-liter zes-in-lijn met dry-sump-smering. De E-type racers werden in hun hoogtijdagen bestuurd door legendes als Graham Hill, Jackie Stewart en Briggs Cunningham en waren gehomologeerd voor de GT-klasse. Ook de nieuwe E-types zullen aan deze eisen voldoen. Rijden op de openbare weg met je nieuwe oude Jag kun je dus vergeten; daarvoor zul je bijvoorbeeld bij Eagle moeten aankloppen.

Autosportfans met geld staan ongetwijfeld al in de rij voor het kort herboren icoon, maar het merk zegt voorrang te geven aan gevestigde Jaguar-verzamelaars. Over de prijs wordt niets vermeld, en dat is misschien beter ook; we zouden er maar duizelig van worden.

Bekijk ook Clarksons ode aan de auto die Enzo Ferrari 'de mooiste ooit gemaakt' noemde.

Reacties

Meer van TopGear