Stoute poes: de Jaguar F-Pace SVR heeft 550 pk

Jaguars nieuwe scheurpoes: neem hem op schoot en je zult nooit meer lopen...

Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR

Dat krijg je ervan als Jaguar een tijdje de afdeling Special Vehicle Operations niet erg goed in de gaten houdt. Dan ontvoeren ze zomaar een argeloze F-Pace en muteren hem van een eenvoudige huis-, tuin- en keukenpoes tot een wildverscheurend monster. En deze neemt geen genoegen met een bakje brokjes, maar ziet zijn trog graag gevuld met hot hatches en niet al te bovenmodale Porsches.

SVO is niet erg van de halve maatregelen, zo blijkt. Deze poes krijgt een vlijmscherp setje klauwen mee in de vorm van een vijfliter V8 met compressor. Uit die op zich bekende motor hebben ze nóg eens 44 procent extra kracht weten te peuren. Hij is nu goed voor 550 pk en 680 Nm. Zijn nieuwe ka(t)rakter is hem trouwens ook aan te zien. De grotere openingen in de neus voeren meer lucht naar binnen. Sleuven in de motorkap zorgen dat de motor z’n warmte makkelijk weer kwijt kan. Ook achter de (verbrede) wielkasten zitten sleuven, die de luchtdruk in de wielkasten verlagen voor meer downforce.

Hoe hard gaat zo’n Jaguar F-Pace SVR?

Hard zat. De F-Pace is geen klein of licht autootje, maar weet in deze SVR-uitvoering in 4,3 seconden 100 km/u te bereiken (eet dat, jachtluipaard, met je 4,5 seconden). De cheeta-vernedering gaat daarna rustig verder: de SVR hoeft niet per se te stoppen voor hij 283 km/u heeft bereikt. Hij vangt geen antilopes – hij rijdt ze gewoon plat. Nu wil zo’n stomme gazelle ook nog wel eens een bochtje maken om te ontkomen, maar ook daarvoor heeft Jaguar maatregelen genomen. Het onderstel van de Jaguar F-Pace SVR heeft krachtiger dempers gekregen en ook het remsysteem is aangepast. De schijven voor en achter zijn nu respectievelijk 395 en 396 mm groot. Ook alle elektronische systemen en de uitlaat zijn aangepast aan de onaangename intenties van de SVR.

Kost dat..?

Drie keer raden: best veel inderdaad. Mocht je er een uit zo’n opgewaardeerd asiel met een springend beest op de gevel willen halen, dan mag je minimaal 164.000 euro meenemen. Oh, en niet allemaal tegelijk graag: hij komt pas deze zomer.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws