Jaguar F-type: 1e rij-indruk

TopGear reed zojuist de Jaguar F-type. In het komende nummer lees je het uitgebreide verhaal, nu alvast de highlights.

Testobject: Jaguar F-type
Uitvoering: V6, V6S en V8S
Locatie: Schotland en Spanje
Weersomstandigheden: nat en koud en warm en droog

Wat reden we?
Alle versies van de net gelanceerde Jaguar F-type. Er zijn er drie: een V6 met 340 pk, een V6S met 380 pk en als klapper een V8S met 495 pk. Motor voorin, aandrijving op de achterwielen: een serieuze sportwagen waarmee Jaguar de strijd met de Porsche 911 wil aangaan. Terwijl de prijzen meer neigen naar die van een lekker aangeklede Porsche Boxster.

Beviel het?
Nogal. De basisversie met 340 pk is een heerlijk snoepje, maar de V6S is toch meer een aanrader: die heeft adaptieve dempers, een mechanisch sper en een knopje waarmee je wat meer klepjes in de uitlaat openzet waardoor ie een (geconstrueerd, dat wel) geluid maakt dat nog het meest weg heeft van een roedel hongerige weerwolven. De V8S is door z’n extreme vermogen een sloper, met een elektronisch sper en een iets minder direct (lees: nerveus) stuurgedrag. Bij volgas optrekken, breek je haast je nek en het geluid zit dicht tegen een met kanonnen uitgeruste grizzly berenfamilie op oorlogspad aan. Leuk om je buren mee te pesten, maar de trillingen veroorzaken ook een verzakking van je eigen tuinpad.

Nog bijzonderheden?
Afgezien van het geluid: niet veel. De F-type is de belangrijkste auto voor Jaguar sinds een jaar of 50 en dat is te merken: er is veel geld gestoken in de ontwikkeling, de auto zit bijzonder goed in elkaar, biedt veel waar voor z’n geld, maar het blijft een Brits ding dus hij laat hier en daar een heel klein steekje vallen. Het navigatie- en infotainmentsysteem is nogal traag en omslachtig, in de kofferruimte past een tennisracket als je ‘m in tweeën knakt en hij rijdt nogal eh, direct. Als je al aan remmen denkt, sta je stil, hij stuurt hier en daar te zenuwachtig en als je schoenveter per ongeluk langs het gaspedaal fladdert, schiet je plankgas vooruit. Keerzijde van die directheid is dat het wel een echt mannelijke roadster is: niemand zal ooit durven beweren dat de F-type een auto voor mannen met handtasjes is.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De V6, V6S en V8S dus, voor respectievelijk 89.900 (in België 75.300), 104.000 (86.900) en 140.300 (102.500) euro en je kunt ‘m nu bestellen. Qua prijs/prestatie/plezier geniet de V6S onze voorkeur: met een paar geinige opties betaal je daar dan wel al snel 130.000 euro voor (en Belgen iets meer dan een ton), maar je rijdt er op een bochtig bergweggetje een 911 Carrera S Cabrio mee zoek. Voor wat dat waard mag zijn. Jammer alleen dat je er een Boxster niet mee voorbij zult kunnen steken, tenzij die gewoon langs de kant geparkeerd staat.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Toch wel gewoon top. Zeker in dit segment is er niet heel veel keuze, tenzij je alle open sportwagen-achtigen mee wilt tellen. Maar geen van al die open gevallen levert zo veel sportiviteit, uitlaatherrie en een gebalanceerd en fraai uiterlijk als de F-type.

Bonus! Bekijk hieronder twee video's van deze beeldschone Jaaaaag. Eerst zie je de V6S op het circuit, dan de V8S op de openbare weg. Zet je speakers open…

 


 

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken