Jaguar F-type 2.0 Turbo: 1e rij-indruk

Genoeg vermogen – 300 pk – maar heeft ie z'n karakter behouden? Check onze eerste bevindingen

Foto('s): Jaguar Land RoverJaguar F-type 2.0 Turbo: 1e rij-indruk
Foto('s): Jaguar Land RoverJaguar F-type 2.0 Turbo: 1e rij-indruk
Foto('s): Jaguar Land RoverJaguar F-type 2.0 Turbo: 1e rij-indruk
Foto('s): Jaguar Land RoverJaguar F-type 2.0 Turbo: 1e rij-indruk
Foto('s): Jaguar Land RoverJaguar F-type 2.0 Turbo: 1e rij-indruk
Foto('s): Jaguar Land RoverJaguar F-type 2.0 Turbo: 1e rij-indruk
Jaguar F-type 2.0 Turbo: 1e rij-indruk
Jaguar F-type 2.0 Turbo: 1e rij-indruk
Jaguar F-type 2.0 Turbo: 1e rij-indruk
Jaguar F-type 2.0 Turbo: 1e rij-indruk
Jaguar F-type 2.0 Turbo: 1e rij-indruk
Jaguar F-type 2.0 Turbo: 1e rij-indruk

TopGear stapt net uit de Jaguar F-type 2.0 Turbo, de nieuwe instapversie van Jags beeldschone sportcoupé. In ons komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Jaguar F-type Coupé
Uitvoering: 2.0 Turbo R-Dynamic
Locatie: Stranda, Noorwegen
Weersomstandigheden: zonnig en droog

Waarom zou ik vredesnaam een viercilinder in mijn F-type willen?

Wat dacht je hiervan, slimmerik: in Nederland scheelt het je bijna 28.000 euro door de lagere CO2-uitstoot. Een F-type 2.0 Turbo is er namelijk vanaf 71.620 euro, tegen een aanzienlijk pittiger prijsje van 99.220 euro voor een supercharged V6 met slechts 40 extra pk’s. (In België begint de viercilinder bij 57.530 euro en kost de goedkoopste V6 9.000 euro extra.)

Oh, oké. Is ie de moeite waard dan?

Hm, ja en nee. Hij is snel genoeg hoor, met z’n 300 pk, 400 Nm en 0-naar-100-tijd van 5,7 seconden. En Jaguar heeft zelfs het geluid aardig voor elkaar: bij gas los knalt en ploft de motor dat het een lieve lust is (zie en hoor de video hieronder). Maar er zit geen venijn in de aandrijflijn, de boel bruist niet. Het is meer een cruiser dan een speelmaatje geworden. Misschien dat het met een handbak een ander verhaal zou zijn, maar er is alleen een achttraps automaat beschikbaar. Daarnaast merk je dat de F-type in de basis op veel meer kracht is berekend dan deze motor ertegenaan kan smijten. En dat betekent dat je nooit in de buurt komt van de grens, en het dus ook nooit echt spannend wordt.

Dus de Jaguar F-type 2.0 Turbo is drie keer niks?

Nou, dat willen we ook weer niet zeggen. Het is een fijne machine om mee onderweg te zijn. Z’n onderstel treft een mooie balans en het weggedrag is dik in orde, mede door het lichtere gewicht in de neus. Hij zal in de normale omgang een stuk zuiniger zijn dan de V6. En hij ziet er natuurlijk niets minder oogverblindend mooi uit. Sterker: het enkele, centrale uitlaatje staat ‘m wat ons betreft beter dan de dubbele pijp van de V6 of de vierloops saluutschot-opstelling van de V8. Gedistingeerder.

Nu ben ik in de war.

Nergens voor nodig. De Jaguar F-type 2.0 Turbo is op zich een mooie deal. Het is en blijft een van de prachtigste auto’s die je kunt kopen, hij is snel en comfortabel en nu een stuk betaalbaarder, zeker in Nederland – allemaal pluspunten. Weet alleen dat als je je viercilinder graag scherp en giftig hebt, je beter af bent met bijvoorbeeld een (nagenoeg even dure) Audi TTS of Porsche 718 Cayman.

Video?

Jazeker: kijk en luister hier naar de Jaguar F-type 2.0 Turbo en vorm zelf je mening over de viercilinder-transplantatie.

A post shared by TopGear Nederland (@topgear.nl) on

Lees de volledige rijtest van de Jaguar F-type 2.0 Turbo in uitgave 147 van TopGear Magazine, die vanaf 17 augustus in de winkel ligt.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken