Testobject: Jaguar XE SV Project 8
Locatie: Autódromo Internacional do Algarve, Portugal
Weersomstandigheden: Grauw

Om het verbruik hier op het circuit te compenseren, mag onze collega verderop de elektrische Jaguar I-Pace testen. Zo kan Jaguar beide ambities –  als twee vliegen in één klap – laten zien.

Is de Project 8 geen hele boze XE?

Nee. De Project 8 mag er wel uitzien als een standaard XE met een verontrustende eiwitshake-consumptie, maar Jaguar geeft aan dat de auto voor 80 procent nieuw is. Neem een belangrijk onderdeel: het onderstel. De voorste fusee is bijvoorbeeld nieuw, er zijn veren van Eibach, dempers van Bilstein, nieuwe bussen en nieuwe stabilisatoren. Hij is breder aan de voorkant (24 mm) en aan de achterkant (73 mm). De wielkasten zijn hierom ook een stuk breder. De koplampen moesten zelfs naar voren verplaatst worden. Doordat de splitter, voor- en achterbumper en de motorkap van koolstofvezel zijn, is hij lichter.

Wat wil Jaguar hiermee bereiken?

De missie van de Britten was om de meest-veelzijdige en circuit-gefocuste Jaguar ooit te bouwen. Daar kozen ze vreemd genoeg een vierdeurs voor. De jongste en meeste gedreven ingenieurs die Jaguar in huis heeft, werkten aan het project. Projectleider Pook en zijn team wilden de concurrent (BMW M4 GTS) evenaren en vervolgens overtreffen. Het volgende doel is om de sportwagens, zoals de Porsche 911 GT3, tijdens circuitdagen te pesten.

Specificaties van de Jaguar XE SV Project 8?

De Project 8 sprint van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden en stopt pas bij 320 km/u. Onder de kap ligt een 5,0-liter supercharged V8 met 600 pk en 700 Nm. Het vierwielaangedreven onderstel leent hij van de F-Type SVR.

Is het wat, zo’n sedan op een circuit?

Helaas regent het hier in Portugal en is het circuit dus nat. Gelukkig klaart het na de lunch op en doet de zon zijn best om het asfalt te drogen. We rijden vandaag met Michelin Pilot Sport Cup 2 banden; semi-slicks die goed hun werk doen ondanks de omstandigheden.

De P8 is snel, maar gemakkelijk om onder de controle te houden. Zelfs als je alles van de Brembo-remmen (400 mm voor en 396 mm achter) vraagt. Recentelijk heeft Jaguar op de Nordschleife laten zien dat de Project 8 de snelste is in de categorie ‘straatlegale-vierdeurs-sedan’; 7 minuten en 21 seconden. Vanwege zijn circuitprestaties is het bijna onvoorstelbaar dat het een controleerbare auto op de openbare weg is.

En? Hoe doet hij het op de weg?

De openbaring gaat daar verder. Jaguar stuurt een pace car voor ons uit. Handig om tegemoetkomende Seat Marbella’s te ontwijken. Het magische woord is controle. En dat heeft de Jaguar XE SV Project 8.

Hij houdt zijn 1.745 kilo met gemak in het gareel. Het slechte wegdek filtert hij goed weg en hij laat de snelheid verdwijnen alsof het niets is. Zelfs de elektrische stuurbekrachtiging voelt authentiek. Bovendien is de Project 8 nog beschaafd te rijden.

Ondanks zijn kunnen is er een nadeel

Zijn prijs. Jaguar vraagt zo’n 240.000 euro van je. Zelfs voor een gelimiteerde oplage van 300 stuks is dat veel. Anderzijds: dit is zonder twijfel een toekomstige klassieker. Keurig gedaan, Jag!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)