De Jaguar XE SV Project 8 is wild

De kleine sedan van Jaguar wordt in prijs verdriedubbeld, maar je krijgt er wel een 600 pk sterke V8 voor terug. En supercarsnelheid in een auto die klaar is voor het circuit én de openbare weg

Foto('s): JaguarJaguar XE SV Project 8
Foto('s): JaguarJaguar XE SV Project 8
Foto('s): JaguarJaguar XE SV Project 8
Foto('s): JaguarJaguar XE SV Project 8
Foto('s): JaguarJaguar XE SV Project 8
Foto('s): JaguarJaguar XE SV Project 8
Foto('s): JaguarJaguar XE SV Project 8
Foto('s): JaguarJaguar XE SV Project 8
Foto('s): JaguarJaguar XE SV Project 8
Foto('s): JaguarJaguar XE SV Project 8
Foto('s): JaguarJaguar XE SV Project 8
Foto('s): JaguarJaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8

Dit is de minst rationele auto die je vandaag gaat zien. Het is het nieuwste model in het Special Vehicle Operations-project van Jaguar. Kort gezegd: het is een XE sedan die je 151.000 euro kost.

Natuurlijk is de Project 8 veel meer dan dat. Dit is de opvolger van de Project 7, wat een Jaguar F-Type was met een stevige handvol meer vermogen. Deze versie is echter specialer en meer gespecialiseerd. De baas van het SVO-project gaat zelfs zo ver het ‘de meest op het circuit gerichte en krachtigste straatlegale auto van Jaguar ooit te noemen’. Dat betekent dat hij zelfs de XJ220 voorbijgaat.

Het recept is dan ook alleraardigst. De dieselmotor wordt uit de XE gehaald en vervangen door een 5,0-liter V8 met supercharger. Die kennen we al van de sterkere modellen van Jaguar, maar het is er tot nu toe niet één gelukt om hier 600 pk uit te produceren. Hoewel deze auto een overvloed aan koolstofvezel heeft, weegt hij 1.745 kilo, wat hem een aantal passagiers zwaarder maakt dan een normale XE. Dat stopt de Project 8 echter niet om een sprintje naar 100 km/u te voltooien in 3,3 seconden. Op 322 km/u heeft deze XE SV er pas genoeg van.

Dat maakt de Jaguar XE SV Project 8 toch niet heel spannend?

Als je dit allemaal nog iets te saai vindt, kun je kiezen voor het Track Option-pakket. Hierbij worden de achterstoelen weggegooid, de voorstoelen worden vervangen door echte racestoelen van Sabelt en de auto zakt 15 millimeter in zijn geheel. Je krijgt ook een rolkooi en een brandblusser, maar toch wordt er dan nog twaalf kilo bespaard.

Andere hoogtepunten? De standaard keramische remschijven meten maar liefst 400 millimeter en Jaguar heeft ons beloofd dat deze SV ‘als geen andere Jaguar zal klinken’. Aangezien de meeste krachtige Jags al heerlijk klinken, zijn we benieuwd wat we van deze kunnen verwachten.

Er zullen 300 exemplaren van de Jaguar XE SV Project 8 gemaakt worden. Deze zullen het moeten opnemen tegen de BMW M4 GTS en de volgende Mercedes-AMG Black Series. Dit zijn namelijk de enige die te vergelijken zijn met het prijskaartje van 151.000 euro. Maar de Project 8 zal specialistisch en exclusief genoeg zijn om boven deze strijd uit te stijgen. Tijdens het Goodwood Festival of Speed zal deze Project 8 officieel geïntroduceerd worden.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken