Tegenwoordig worden er geen slechte auto’s gemaakt, wordt er weleens gekscherend geroepen. Nu zit er natuurlijk een vorm van waarheid in. Vroeger werden er nog écht brakke barrels gemaakt die na een paar jaar compleet waren afgeschreven. Tegenwoordig lukt het de auto’s om redelijk goed door de eerste (lease-) periode heen te komen. Vervolgens kan de auto nog jarenlang mee als occasion. Maar bij Jaguars en Land Rovers is dat wat lastiger.
Op gebruikte auto’s wordt veelal garantie gegeven. Dat kan op meerdere manieren. De verkoper in kwestie kan zelf de kosten op zich nemen, of hij kan zich ertegen verzekeren. Dan betaalt de verkoper een premie aan de verzekeraar, maar kan hij een claim indienen als het toch misgaat. Dat kan bij partijen als Dekra, AutoTrust en CarGarantie. Die laatste heeft het nu helemaal gehad met producten van Jaguar en Land Rover.
CarGarantie is er klaar mee
Ze zijn niet meer te verzekeren via CarGarantie. Dat meldt het Belgische Autonieuws.be. Het bericht is heel erg duidelijk. Vanaf deze maand kunnen auto verkopende partijen geen producten van Jaguar en Land Rover meer verzekeren, vanwege de ’tendens voor de claims’. Voor CarGarantie betekent het dat de claims voor de auto’s te hoog zijn, omdat er te veel claimgevallen zijn. Met simpele woorden, de Jaguars en Land Rovers komen hebben te vaak betrouwbaarheidsproblemen en dat wil CarGarantie niet.
Bij Real Garant, een soortgelijke aanbieder als CarGarantie, kun je nog wel Jaguars en Land Rovers verzekeren, maar alleen tegen hogere premies. Op deze manier dekken ze zich in tegen de hoge reparatiekosten die ze verwachten. Volgens Autonieuws is de 2,0-liter Ingenium-dieselmotor een groot zorgenkind, vanwege olieverdunning zijn er allerlei issues aan die motor. Tip als je een auto met die motor hebt: iets dikkere olie gebruiken en deze twee vaker wisselen dan de fabriek voorschrijft.
Lees ook: Jaguar wordt volgend jaar elektrisch, maar schrapt nu wel de enige EV uit het assortiment
Is het wel terecht dat Jaguars en Land Rovers niet te verzekeren zijn?
Dan is het natuurlijk de vraag: is het wel terecht? Zijn Jaguars en Land Rovers aantoonbaar minder betrouwbaar dan de concurrenten? Ja, daar lijkt er wel op. Als we kijken naar de diverse betrouwbaarheidsonderzoeken, staan ze vaak in de onderste regionen. Wel moeten we erbij aantekenen dat er meerdere premium luxemerken betrouwbaarheidsissues hebben. De meer eenvoudige auto’s, de Jaguar XE en XF, zijn behoorlijk betrouwbaar. Het zijn vooral de grote slagschepen.
Dat is ook niet raar, het zijn immers oudere auto’s met enorme veel techniek aan boord. Dat moet allemaal goed onderhouden worden. Andersom is het ook waar: kleine, lichte en eenvoudige auto’s (veelal uit Japan en Zuid-Korea) zijn juist enorm betrouwbaar. Waar merken als Audi, BMW en Mercedes nog relatief eenvoudige auto’s verkopen (A1, 1-Serie, A-Klasse), zitten Jaguar en Land Rover in het hogere segment.
Erik Helmers heeft op 18 november 2024 geschreven:
Ik rij al in mijn 4 e Jaguar. Ik heb nimmer problemen gehad.
Zowel 6 en 12 en 8 cilinders gereden.
Top auto’s.
Tom heeft op 17 november 2024 geschreven:
Let op dit artikel omschrijft alleen de Duitse en UK markt waar de autos niet geaccepteerd worden voor de extra verzekering. De “Approved” autos in Nederland zijn gewoon nog goed verzekerd. En daarbij komt JLR zit nu met standaard 150.000km en 5 jaar fabrieksgarantie dus ja is het echt zo slecht als de media het allemaal omschrijft bij JLR of valt het allemaal nog wel mee… Zuurpruimen over het mooie Engelse merk is zo onterecht als je het mij vraagt.
Goed en optijd onderhoud is de key en niet te laat onderhoud bij een knutselaar op de hoek. En wanneer de auto intensief gebruikt word is wat extra aandacht voor geen enkele auto overbodig!
Chris heeft op 15 november 2024 geschreven:
Ik zie eigenlijk nooit een Jaguar of Landrover met pech langs de kant van de snelweg staan, maar wel veel VW’s. Misschien dat de berijders van eerstgenoemden hogere eisen stellen en vaker naar de garage als hun iets niet bevalt?
MaddyB heeft op 16 november 2024 geschreven:
Nee in absolute verkoopaantallen wordt Volkswagen 10x zoveel verkocht…
Koen heeft op 17 november 2024 geschreven:
Mijn Jaguar Xf 2.0l diesel 2017 heeft er inmiddels een 185000km. Ik heb, en dat blijft liefst zo, nog nooit geen problemen gehad. Heerlijke klassevolle sedan die men jammer genoeg niet meer maakt.
James heeft op 13 november 2024 geschreven:
Opvallend genoeg scoren de nieuwe Land Rovers en Range Rovers helemaal niet zo slecht bij JD Power. De Range Rover zit op 81/100 en de slechtst scorende LR is de Velar, die zit op 77/100.
Ter vergelijk:
Porsche zit tussen 84/100 (Macan) en 76/100 (Taycan)
Tesla zit tussen 74/100 (3) en 69 (Y). Met andere woorden: de meest betrouwbare Tesla is nog altijd minder betrouwbaar dan de minst betrouwbare Land Rover.
Roland heeft op 17 november 2024 geschreven:
Ja dat is allemaal leuk met nieuwe auto’s nog in de eerste periode. Maar ga maar eens zo’n luxe auto rijden als hij 5 jaar of ouder is.
De motoren zijn erg ingewikkeld en er zit allerlei luxe op zoals luchtvering en interieur zaken.
Het zegt wat als je zo’n 25 jaar oude Toyota met plastic dashboard, en alle functies werken nog terwijl je geen onvoorspelbare garage rekeningen krijgt.
De Tesla’s zijn vooral vervelend bij schade reparatie. Maar de basis versies zitten verder met weinig onderdelen in elkaar dus ik verwacht dat dat beter oud wordt dan zo’n moderne diesel.
Roetfilter+EGR+turbo’s+allemaal sensoren etc, gegarandeerd gezeik lang voordat een accu is afgeschreven.
Realist heeft op 17 november 2024 geschreven:
Tesla’s scoren op alle fronten slecht. JD Power neemt geen schade mee. Dat ze daar onderaan staan komt doordat er veel problemen zijn. De fanboys roepen dan dat dit vooral bij de oudere modellen was, waar vervanging van motoren en/of accu’s meer regel dan uitzondering was, maar de realiteit is dat de betrouwbaarheidsscore in 2024 lager was dan in 2023. En die was ook al niet best.