Jeep blijft standvastig

Een baan als ontwerper bij Jeep lijkt ons een uitdaging, maar is waarschijnlijk ontzettend frustrerend. Altijd en eeuwig zit je vast aan die grille met zeven sleuven, en je weet zeker dat je nooit iets zult mogen tekenen waarin je enigszins vlot over het circuit kunt sturen.

Nu zal dat laatste ongetwijfeld niet je ding zijn, anders was je vast niet bij Jeep gaan werken. Maar we vragen ons serieus af of de geestelijk vader – of moeder – van deze Renegade Concept erg veel voldoening heeft van zijn of haar werk.

Je kunt er namelijk blind van uitgaan dat deze auto, waar we enige tijd terug al een tekening van hadden, er in deze vorm nooit zal komen. De auto ziet eruit alsof hij rechtstreeks uit een videogame is komen rijden, en dat is in dit geval niet bekend als compliment. Ter verdediging van Jeep kunnen we zeggen dat het bij de Renegade Concept niet gaat om het uiterlijk, maar meer om wat er onderhuids te vinden is.

En dat is eigenlijk best indrukwekkend. Deze variatie op de aloude Renegade is een diesel met een hybride-systeem, wat tezamen goed is voor een actieradius van ruim 600 kilometer. Jeep belooft een brandstofverbruik van 2,6 liter per 100 kilometer. Bijna ongelooflijk, een Amerikaanse 3-liter auto.

En dat voor een model met de aërodynamische eigenschappen van een baksteen, en banden die eruit zien alsof je er op ijs nog mee uit de voeten kunt. Het moet ook gezegd dat de Renegade Concept met zijn grote wielen en dito bodemvrijheid uitnodigt tot een serieus stukje bergbeklimmen.

Dat moet ook best lukken, gezien het totale vermogen van 268 pk en een koppel dat dankzij de aanwezigheid van een electromotor altijd direct beschikbaar is. Bij de Renegade Concept gaat het vooral om rijplezier in de open lucht. Dat was bij de eerste Renegade uit de jaren ´70 al zo, en dat is nu nog steeds zo. Wat we al dachten, wat dat betreft verandert er bij Jeep nooit iets.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken